KD:s nya förslag för kollektivtrafiken: Gå på vatten

Vatten framför Skeppsbron i Stockholm. Foto: Holger Ellgaard/Wikimedia Commons

Stockholm den 1 april 2014

Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting föreslår att fler stockholmare ska gå på vatten i syfte att minska trängseln i SL-trafiken och lösa en stor del av Stockholms trafikproblem.

OBS! Notera publiceringsdatumet för detta inlägg.

Karl Henriksson (KD)– Kristdemokraterna jobbar för effektiva, nyskapande lösningar för Stockholmstrafiken. Efter att ha föreslagit spårväg, pendelbåt och linbana är det här ett naturligt steg. Stockholms vattenvägar är väldigt underutnyttjade som gångbanor, särskilt när det är isfritt. Är det något parti man ska lita på i de här frågorna är det vårt, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden.

Konceptet har enligt uppgift prövats tidigare och då till och med varit särskilt frekvent utnyttjat vid svårare väderförhållanden.

– Förutom miljöaspekterna och möjligheten att förkorta resvägen finns en folkhälsoaspekt i att människor tar sig fram med apostlahästarna. Vi kan också tänka oss att ge vår välsignelse till exempelvis cyklar i framtiden, men vi vill inte riskera att ta oss vatten över huvudet i det här tidiga skedet, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4