KD:s nya förslag för kollektivtrafiken: Gå på vatten

Vatten framför Skeppsbron i Stockholm. Foto: Holger Ellgaard/Wikimedia Commons

Stockholm den 1 april 2014

Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting föreslår att fler stockholmare ska gå på vatten i syfte att minska trängseln i SL-trafiken och lösa en stor del av Stockholms trafikproblem.

OBS! Notera publiceringsdatumet för detta inlägg.

Karl Henriksson (KD)– Kristdemokraterna jobbar för effektiva, nyskapande lösningar för Stockholmstrafiken. Efter att ha föreslagit spårväg, pendelbåt och linbana är det här ett naturligt steg. Stockholms vattenvägar är väldigt underutnyttjade som gångbanor, särskilt när det är isfritt. Är det något parti man ska lita på i de här frågorna är det vårt, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden.

Konceptet har enligt uppgift prövats tidigare och då till och med varit särskilt frekvent utnyttjat vid svårare väderförhållanden.

– Förutom miljöaspekterna och möjligheten att förkorta resvägen finns en folkhälsoaspekt i att människor tar sig fram med apostlahästarna. Vi kan också tänka oss att ge vår välsignelse till exempelvis cyklar i framtiden, men vi vill inte riskera att ta oss vatten över huvudet i det här tidiga skedet, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni

Ella Bohlin kallar till samråd kring förlossningar inför sommaren

Så ska personer med CP-skada få bättre träning

Förlossningsvården får extra pengar för sommaren

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi