KD och C vill satsa på Stureplan

Idag beslutas om Sturegallerians och Sperlings Backes upprustning och förnyelse. Det är fantastiskt att aktuell fastighetsägare vill satsa på Stureplan, och att man i samband med ombyggnationen sparar och restaurerar äldre byggnader så att de kan återfå sin forna glans, det menar Kristdemokraterna och Centerpartiet, i Stockholms stadshus.

– Stureplans självklara plats som mötesplats och nöjescentrum ska nu bli ännu starkare. Vi får ett bättre kvarter med fler bostäder, en helt ny tunnelbaneentré samt fler lokaler för butiker och nöjesliv. Samtidigt återskapas kulturhistoriska värden när marmorhallarna i Sturegallerian rustas upp och förvanskade fasader återfår sin forna glans. Planen både förnyar och återskapar kulturella värden. Det blir ett stort lyft för Östermalm och hela Stockholm, säger Erik Slottner (KD) gruppledare i stadshuset och ledamot i stadsbyggnadsnämnden.

Med det nu liggande förslaget kommer Stureplan att förändras till det bättre, men ombyggnationen planeras ske i två etapper á tre år vardera och under den tiden är det viktigt att man i möjligaste mån erbjuder ersättningslokaler i nära anslutning. Dialogen med krogägare och andra näringsidkare är central för att det ska fungera, menar de båda gruppledarna, Jonas Naddebo (C) och Erik Slottner (KD).

-Det gläder oss att Stureplan både blir mer exklusivt och mer tillgängligt på samma gång. Men samtidigt får man inte tränga undan näringsidkarna i området och på så vis förvanska Stureplans identitet med ett pulserande nattliv och anrika krogar, säger Jonas Naddebo (C) tillförordnad gruppledare i stadshuset.

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun