KF 20/4: Bussterminal, bandy och skatt

Den 20/4 var det åter dags för sammanträde med kommunfullmäktige. Under frågestunden ställde Erik Slottner (KD) en fråga till finansborgarrådet Karin Wanngård (S) om majoritetens påstående om att bostäder vid tekniska nämndhuset hotas på grund av strandskyddet.

Erik Slottner har tidigare debatterat frågan med Wanngård i fullmäktige och då fått svaret att tekniska nämndhuset självklart inte ska beläggas med strandskydd. Nu har dock nya uttalanden kommit om att flera hundra lägenheter i tekniska nämndhuset hotas på grund av just strandskyddet. Erik Slottner frågade Karin Wanngård varför man lägger sig platt för strandskyddet vid just denna fastighet. Wanngård menade att man kan komma att söka undantag för strandskyddet. Detta har dock inte kommunicerats i media där det snarare har sänts ut signaler om att majoriteten ger upp i förhand vad gäller möjligheten att få bygga bostäder på platsen.

Kristdemokraterna hann enbart med att ställa en fråga denna gång. Efter frågestunden och några valärenden var det dags för kvällens beslutsärenden. Här blev det debatt om bland annat följande frågor:

• Stadens revisorer redogjorde för revisionsberättelserna för de kommunala nämndernas och bolagens verksamhet för år 2014. Ansvarsfrihet beviljades, men med anmärkningar bland annat vad gäller överförmyndarnämnden. Vid redogörelsen för årsredovisningen för Stockholms stad konstaterades bland annat att bokslutet för 2014 visar ett positivt resultat enligt balanskravet och att samtliga av stadens finansiella mål för god ekonomisk hushållning har uppfyllts. Staden står rustad inför satsningar på bland annat infrastruktur och bostäder. Kreditvärderingsinstitutet Standard & Poor’s ger Stockholms stad högsta möjliga betyg för både den korta och långa upplåningen.
  • Den 1 juli 2014 presenterades en överenskommelse mellan Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Nacka kommun och Värmdö kommun som redovisar omfattning och finansiering för en bussterminallösning för Ostsektorn. Denna är nödvändig som en följd av att Slussen byggs om. Kommunfullmäktige godkände överenskommelsen.
  • Under februari 2015 beslutade fastighetsnämnden och idrottsnämnden om ett gemensamt förslag att uppföra en bandy- och skridskohall i Tallkrogen till en investeringsavgift om 175 miljoner kronor. Kommunfullmäktige beslutade att nämnden medges rätt att genomföra denna byggnation. Hallen planeras med en storlek på 125×80 meter, varav 112×70 meter ska utgöras av själva isbanan med en takhöjd på minst 12 meter. Hallen planeras även få en publikkapacitet på cirka 500 stående åskådare. Projektet syftar till att skapa Stockholms första träningshall för bandy, skridskosport och mindre isidrotter. Den nya ishallen kommer också att frigöra tider i andra ishallar som används av bandyverksamhet, för såväl konståkning för barn som för ishockeyn.

Hela mötesagendan med ärenden finns tillgänglig här

I slutet av sammanträdet behandlades några motioner. Det blev en lång debatt om motionen om bibehållen skattenivå för att värna Stockholms tillväxt och skattebetalarnas pengar. Det var tydligt att den rödgrönrosa majoriteten ser skattehöjningar som lösningen på samhällets alla problem, något Erik Slottner också konstaterade under debatten.

Sofia Modigh (KD) debatterade stadens äldreomsorg i samband med att en motion från Christopher Ödmann (MP) behandlades. Sofia konstaterade bland annat att Kristdemokraterna vill att alla som är 85+ ska ha rätt till äldreboende, utan biståndsbedömning.

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4