KF 20/4: Bussterminal, bandy och skatt

Den 20/4 var det åter dags för sammanträde med kommunfullmäktige. Under frågestunden ställde Erik Slottner (KD) en fråga till finansborgarrådet Karin Wanngård (S) om majoritetens påstående om att bostäder vid tekniska nämndhuset hotas på grund av strandskyddet.

Erik Slottner har tidigare debatterat frågan med Wanngård i fullmäktige och då fått svaret att tekniska nämndhuset självklart inte ska beläggas med strandskydd. Nu har dock nya uttalanden kommit om att flera hundra lägenheter i tekniska nämndhuset hotas på grund av just strandskyddet. Erik Slottner frågade Karin Wanngård varför man lägger sig platt för strandskyddet vid just denna fastighet. Wanngård menade att man kan komma att söka undantag för strandskyddet. Detta har dock inte kommunicerats i media där det snarare har sänts ut signaler om att majoriteten ger upp i förhand vad gäller möjligheten att få bygga bostäder på platsen.

Kristdemokraterna hann enbart med att ställa en fråga denna gång. Efter frågestunden och några valärenden var det dags för kvällens beslutsärenden. Här blev det debatt om bland annat följande frågor:

• Stadens revisorer redogjorde för revisionsberättelserna för de kommunala nämndernas och bolagens verksamhet för år 2014. Ansvarsfrihet beviljades, men med anmärkningar bland annat vad gäller överförmyndarnämnden. Vid redogörelsen för årsredovisningen för Stockholms stad konstaterades bland annat att bokslutet för 2014 visar ett positivt resultat enligt balanskravet och att samtliga av stadens finansiella mål för god ekonomisk hushållning har uppfyllts. Staden står rustad inför satsningar på bland annat infrastruktur och bostäder. Kreditvärderingsinstitutet Standard & Poor’s ger Stockholms stad högsta möjliga betyg för både den korta och långa upplåningen.
  • Den 1 juli 2014 presenterades en överenskommelse mellan Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Nacka kommun och Värmdö kommun som redovisar omfattning och finansiering för en bussterminallösning för Ostsektorn. Denna är nödvändig som en följd av att Slussen byggs om. Kommunfullmäktige godkände överenskommelsen.
  • Under februari 2015 beslutade fastighetsnämnden och idrottsnämnden om ett gemensamt förslag att uppföra en bandy- och skridskohall i Tallkrogen till en investeringsavgift om 175 miljoner kronor. Kommunfullmäktige beslutade att nämnden medges rätt att genomföra denna byggnation. Hallen planeras med en storlek på 125×80 meter, varav 112×70 meter ska utgöras av själva isbanan med en takhöjd på minst 12 meter. Hallen planeras även få en publikkapacitet på cirka 500 stående åskådare. Projektet syftar till att skapa Stockholms första träningshall för bandy, skridskosport och mindre isidrotter. Den nya ishallen kommer också att frigöra tider i andra ishallar som används av bandyverksamhet, för såväl konståkning för barn som för ishockeyn.

Hela mötesagendan med ärenden finns tillgänglig här

I slutet av sammanträdet behandlades några motioner. Det blev en lång debatt om motionen om bibehållen skattenivå för att värna Stockholms tillväxt och skattebetalarnas pengar. Det var tydligt att den rödgrönrosa majoriteten ser skattehöjningar som lösningen på samhällets alla problem, något Erik Slottner också konstaterade under debatten.

Sofia Modigh (KD) debatterade stadens äldreomsorg i samband med att en motion från Christopher Ödmann (MP) behandlades. Sofia konstaterade bland annat att Kristdemokraterna vill att alla som är 85+ ska ha rätt till äldreboende, utan biståndsbedömning.

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning