KF 22/2: Värderingar, kompetensutveckling och vänorter

Kristdemokraterna i Stockholms stadshus vill att samhällsorienteringen ska bli obligatorisk. Under kommunfullmäktiges frågestund frågade Ofelia Namazova (KD) hur Karin Wanngård (S) vill utveckla samhällsorienteringen och om finansborgarrådet delar uppfattningen att samhällsorienteringen ska bli obligatorisk. Wanngård konstaterade att samhällsorienteringen är viktig, men framhöll inte att den ska bli obligatorisk. Kunskap om normer och värderingar är avgörande för integrationen, vilket Ofelia och Erik Slottner (KD) tidigare har lyft bland annat i denna artikel i SvD.

I debatten om Stockholms stads kompetensutvecklingsfond där 200 miljoner kronor ska gå till att kompetensutveckla stadens personal konstaterade Erik Slottner att det är orimligt att enbart kommunala verksamheter får ta del av pengarna. Alla ska ha rätt till lika välutbildad personal och det är fel att den enskilde ska drabbas om han/hon inte bor i ett kommunalt boende eller går i en kommunal skola. Läs mer om kristdemokraternas syn på frågan här

Kommunfullmäktige diskuterade även Kristdemokraternas motion om att staden ska ingå särskilda vänortsavtal med lämpliga städer i Rumänien. Denna typ av samarbete kan hjälpa människor på plats i hemländerna och bidra till en förbättring och förändring för särskilt utsatta EU-medborgare. Stockholms nuvarande policy är att vänortsavtal inte ska tecknas. Kristdemokraterna vill att Stockholms stad ser över denna policy och ingår vänortsavtal med lämpliga orter i Rumänien. Genom vänortsavtal kan vi på plats samarbeta med det civila samhället och till exempel bidra med kunskaper och erfarenheter för att utveckla socialtjänst och skola. Tyvärr vill inte majoriteten ingå denna form av vänortsavtal. Läs mer om Kristdemokraternas syn på hur staden ska arbeta med utsatta EU-medborgare i bland annat denna artikel.

Kristdemokraterna var uppe i flera andra debatter och Erik Slottner diskuterade bland annat vikten av ljussättning av stadens fasader. Kristdemokraterna vill att Stockholms broar, öppna platser, parker och offentliga byggnader är upplysta, inte minst under de mörka månaderna. Det bidrar till ökad trivsel och säkerhet.

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär