KF 22/2: Värderingar, kompetensutveckling och vänorter

Kristdemokraterna i Stockholms stadshus vill att samhällsorienteringen ska bli obligatorisk. Under kommunfullmäktiges frågestund frågade Ofelia Namazova (KD) hur Karin Wanngård (S) vill utveckla samhällsorienteringen och om finansborgarrådet delar uppfattningen att samhällsorienteringen ska bli obligatorisk. Wanngård konstaterade att samhällsorienteringen är viktig, men framhöll inte att den ska bli obligatorisk. Kunskap om normer och värderingar är avgörande för integrationen, vilket Ofelia och Erik Slottner (KD) tidigare har lyft bland annat i denna artikel i SvD.

I debatten om Stockholms stads kompetensutvecklingsfond där 200 miljoner kronor ska gå till att kompetensutveckla stadens personal konstaterade Erik Slottner att det är orimligt att enbart kommunala verksamheter får ta del av pengarna. Alla ska ha rätt till lika välutbildad personal och det är fel att den enskilde ska drabbas om han/hon inte bor i ett kommunalt boende eller går i en kommunal skola. Läs mer om kristdemokraternas syn på frågan här

Kommunfullmäktige diskuterade även Kristdemokraternas motion om att staden ska ingå särskilda vänortsavtal med lämpliga städer i Rumänien. Denna typ av samarbete kan hjälpa människor på plats i hemländerna och bidra till en förbättring och förändring för särskilt utsatta EU-medborgare. Stockholms nuvarande policy är att vänortsavtal inte ska tecknas. Kristdemokraterna vill att Stockholms stad ser över denna policy och ingår vänortsavtal med lämpliga orter i Rumänien. Genom vänortsavtal kan vi på plats samarbeta med det civila samhället och till exempel bidra med kunskaper och erfarenheter för att utveckla socialtjänst och skola. Tyvärr vill inte majoriteten ingå denna form av vänortsavtal. Läs mer om Kristdemokraternas syn på hur staden ska arbeta med utsatta EU-medborgare i bland annat denna artikel.

Kristdemokraterna var uppe i flera andra debatter och Erik Slottner diskuterade bland annat vikten av ljussättning av stadens fasader. Kristdemokraterna vill att Stockholms broar, öppna platser, parker och offentliga byggnader är upplysta, inte minst under de mörka månaderna. Det bidrar till ökad trivsel och säkerhet.

Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting söker pressekreterare

Stockholms läns landsting är en av Sveriges största arbetsgivare och påverkar varje dag hundratusentals stockholmare som åker kollektivtrafik ell

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik