Kommentar angående problem i journalsystem för BB

Journalsystemet Obstretrix används för att överföra den gravida kvinnans och fostrets journaler från mödravården till förlossningsavdelningen. Under helgen som har varit har journalsystemet dragits med problem och natten mot måndag fungerade det inte alls.

– Vården idag är helt beroende av en fungerande IT miljö, störningar som denna orsakar problem. När det händer är det dock viktigt att det finns en rutin som fungerar och så har också skett i det här fallet, säger barn- och äldrelandstingsråd Ella Bohlin (KD).

Både IT-avdelning och sjukhusen har arbetat med att identifiera problemet och vid lunchtid på måndagen 23 jan var problemet avhjälpt. Det finns ännu ingen bild av de eventuella konsekvenserna men det ska dock inte ha skett några allvarliga incidenter. När it-system inte fungerar som det ska finns det rutiner och en handlingsplan för hur personalen ska arbeta och föra journal för hand, sedan förs det in i systemet manuellt i efterhand. Det är en större arbetsbelastning men det ska inte medföra några risker för barn eller föräldrar.

– Jag har följt utvecklingen och fått information att det inte föreligger någon patientsäkerhetsrisk. Med det sagt ska vi följa upp det här och undvika att det händer igen, säger Ella Bohlin (KD).

– Jag beklagar den extra arbetsbelastning som har drabbat personalen men har fått försäkrat att det inte ska ha varit några risker för föräldrar eller barn, säger Ella Bohlin (KD).

För mer information och kontakt med Ella Bohlin:
Roksana Schnittger

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni

Ella Bohlin kallar till samråd kring förlossningar inför sommaren

Så ska personer med CP-skada få bättre träning

Förlossningsvården får extra pengar för sommaren

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi