Kommentar angående problem i journalsystem för BB

Journalsystemet Obstretrix används för att överföra den gravida kvinnans och fostrets journaler från mödravården till förlossningsavdelningen. Under helgen som har varit har journalsystemet dragits med problem och natten mot måndag fungerade det inte alls.

– Vården idag är helt beroende av en fungerande IT miljö, störningar som denna orsakar problem. När det händer är det dock viktigt att det finns en rutin som fungerar och så har också skett i det här fallet, säger barn- och äldrelandstingsråd Ella Bohlin (KD).

Både IT-avdelning och sjukhusen har arbetat med att identifiera problemet och vid lunchtid på måndagen 23 jan var problemet avhjälpt. Det finns ännu ingen bild av de eventuella konsekvenserna men det ska dock inte ha skett några allvarliga incidenter. När it-system inte fungerar som det ska finns det rutiner och en handlingsplan för hur personalen ska arbeta och föra journal för hand, sedan förs det in i systemet manuellt i efterhand. Det är en större arbetsbelastning men det ska inte medföra några risker för barn eller föräldrar.

– Jag har följt utvecklingen och fått information att det inte föreligger någon patientsäkerhetsrisk. Med det sagt ska vi följa upp det här och undvika att det händer igen, säger Ella Bohlin (KD).

– Jag beklagar den extra arbetsbelastning som har drabbat personalen men har fått försäkrat att det inte ska ha varit några risker för föräldrar eller barn, säger Ella Bohlin (KD).

För mer information och kontakt med Ella Bohlin:
Roksana Schnittger

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4