Kommentar angående problem i journalsystem för BB

Journalsystemet Obstretrix används för att överföra den gravida kvinnans och fostrets journaler från mödravården till förlossningsavdelningen. Under helgen som har varit har journalsystemet dragits med problem och natten mot måndag fungerade det inte alls.

– Vården idag är helt beroende av en fungerande IT miljö, störningar som denna orsakar problem. När det händer är det dock viktigt att det finns en rutin som fungerar och så har också skett i det här fallet, säger barn- och äldrelandstingsråd Ella Bohlin (KD).

Både IT-avdelning och sjukhusen har arbetat med att identifiera problemet och vid lunchtid på måndagen 23 jan var problemet avhjälpt. Det finns ännu ingen bild av de eventuella konsekvenserna men det ska dock inte ha skett några allvarliga incidenter. När it-system inte fungerar som det ska finns det rutiner och en handlingsplan för hur personalen ska arbeta och föra journal för hand, sedan förs det in i systemet manuellt i efterhand. Det är en större arbetsbelastning men det ska inte medföra några risker för barn eller föräldrar.

– Jag har följt utvecklingen och fått information att det inte föreligger någon patientsäkerhetsrisk. Med det sagt ska vi följa upp det här och undvika att det händer igen, säger Ella Bohlin (KD).

– Jag beklagar den extra arbetsbelastning som har drabbat personalen men har fått försäkrat att det inte ska ha varit några risker för föräldrar eller barn, säger Ella Bohlin (KD).

För mer information och kontakt med Ella Bohlin:
Roksana Schnittger

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde