Kommunerna kan ta över hemsjukvården i Stockholms län

Vården som äldre och andra personer med särskilda behov får i hemmet förbereds nu för att skötas av varje kommun i stället för landstinget, som i dag. I veckan beslutade landstingets hälso- och sjukvårdsnämnd att börja förhandla om att flytta över ansvaret.

29 september 2016

Ella Bohlin (KD)– Kommunerna har redan ansvar för hemtjänsten och Stockholms län är sist i landet med att föra över ansvaret för hemsjukvården till kommunerna. Jag är övertygad om att patienterna på det här sättet får en mer sammanhållen vård och omsorg, säger äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD).

Den avancerade sjukvården i hemmet ska fortsätta vara i landstingets regi men den basala hemsjukvården ska kommunerna vara huvudman för. I dag har kommunerna ansvaret för vården på bland annat särskilda boenden, men inte för äldre som bor i det egna hemmet. Sedan flera år har frågan om en bättre uppdelning diskuterats i Stockholms län.

– Ibland har det funnits konflikter om vilka sysslor som kommunen ska göra och vem som ska betala för det. Ofta möter landstingets personal kommunens personal i dörren. Det är ett mycket ineffektivt sätt att arbeta. De äldre ska veta vad som gäller och vi ska ha en enkel struktur för vem som ska ge vård, säger Ella Bohlin.

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär