Kommunerna kan ta över hemsjukvården i Stockholms län

Vården som äldre och andra personer med särskilda behov får i hemmet förbereds nu för att skötas av varje kommun i stället för landstinget, som i dag. I veckan beslutade landstingets hälso- och sjukvårdsnämnd att börja förhandla om att flytta över ansvaret.

29 september 2016

Ella Bohlin (KD)– Kommunerna har redan ansvar för hemtjänsten och Stockholms län är sist i landet med att föra över ansvaret för hemsjukvården till kommunerna. Jag är övertygad om att patienterna på det här sättet får en mer sammanhållen vård och omsorg, säger äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD).

Den avancerade sjukvården i hemmet ska fortsätta vara i landstingets regi men den basala hemsjukvården ska kommunerna vara huvudman för. I dag har kommunerna ansvaret för vården på bland annat särskilda boenden, men inte för äldre som bor i det egna hemmet. Sedan flera år har frågan om en bättre uppdelning diskuterats i Stockholms län.

– Ibland har det funnits konflikter om vilka sysslor som kommunen ska göra och vem som ska betala för det. Ofta möter landstingets personal kommunens personal i dörren. Det är ett mycket ineffektivt sätt att arbeta. De äldre ska veta vad som gäller och vi ska ha en enkel struktur för vem som ska ge vård, säger Ella Bohlin.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt