Kommunfullmäktige 21/3 2016

I veckan sammanträdde kommunfullmäktige i Stockholms stad. Erik Slottner (kd) pressade socialborgarråd Lindhagen om vräkningar som drabbar barn och Sofia Modigh (kd) slog ett slag för så kallade ”Social impact bonds” med anledning av debatten om sociala investeringsfonder. I övrigt kretsade debatten kring kommunal gymverksamhet och serveringstillstånd.

Vid måndagens sammanträde med kommunfullmäktige den 21 mars, pressade Erik Slottner (kd) socialborgarråd Åsa Lindhagen (mp) om vräkningar som drabbar barn. Det är bara att konstatera att den höga svansföringen i frågan som Miljöpartiet hade före valet inte på långa vägar kunnat upprätthållas efter detsamma.

Slottner ställde också frågan till finansborgarrådet Karin Wanngård om planerna om levande stadsliv vid nedre delen av Fleminggatan är begravda? Det med anledning av den uteblivna flytten av verksamheten vid Tekniska nämndhuset. Dessvärre tycks Wanngård fortfarande inte ha annat än kontorslokaler ett erbjuda stockholmarna i området, vilket vi kristdemokrater beklagar. Vi vill att fler delar av staden ska få vara med och bidra till bilden av en levande stad.

I övrigt kretsade debatten kring kommunal gymverksamhet, sociala investeringsfonder och serveringstillstånd.

Kommunal gymverksamhet

”Kommunen ska inte ägna sig åt gymverksamhet”, var Erik Slottners tydliga besked och han rev ner starka applåder efter ett brandtal för fri konkurrens, mot kommunal gymverksamhet. DN Stockholms Viktor Barth-Kron hade tydligen svårt att hänga med om varför det är rimligt att kommunen planerar för så kallade utomhusgym, dvs. enkla träningsredskap som en del av det ordinarie stadslivet, medan det är orimligt att kommunen bedriver fullskalig gymverksamhet. För oss är det dock inte särskilt svårt. Enklare träningsredskap i utomhusmiljö och ordinarie gymverksamhet är två helt olika saker, och för oss är det självklart att kommunen inte ska bedriva ordinarie gymverksamhet och på så vis snedvrida konkurrensen i förhållande till privata aktörer. Politiken ska endast sköta sådant som enskilda människor, det civila samhället och privata företag inte själva klarar av. Tillskillnad från Emilia Bjuggren (s), så tror inte vi att Stockholm behöver kommunala gym. Vi tror inte heller att fler stockholmare kommer att börja träna för att några av gymmen ägs av kommunen. Det är härligt med ideologiska debatter i fullmäktige!

Sociala investeringsfonder

Kristdemokraterna i Stockholms stadshus vill släppa lös kraften i det privata och civilsamhället. Därför slog Sofia Modigh (kd) ett slag för så kallade ”Social impact bonds” med anledning av debatten om sociala investeringsfonder. Sofia påpekade den ideella sektorns betydelse för sociala framsteg i samhället och exemplifierade med att den ideella sektorn ligger bakom sådant som hemtjänst, missbrukarvård och förskola, som idag betraktas som kommunala självklarheter.

Det är bra att en form av social investeringsfond nu kommer på plats, men det är också viktigt att en socialinvesteringsfond inte bara blir en dold budgetförstärkning. Vi ser också en risk med att reformen i alltför hög utsträckning kommer att råka ut för byråkratisering och politisering under det rödgrönsrosa styret i stadshuset. Sofias konstruktiva approach i debatten fick beröm, bland annat från socialborgarråd Åsa Lindhagen (mp) – inte illa!

Serveringstillstånd

”Det ska vara lätt att få serveringstillstånd i Stockholm, och lätt att bli av med det vid misskötsel”, menade Kristdemokraternas gruppledare Erik Slottner som i debatten om serveringstillstånd betonade att det är viktigt med transparenta riktlinjer och snabba handläggningstider för att underlätta för företagarna i Stockholm och för att möjliggöra en levande stad. Beslutet i kommunfullmäktige om serveringstillstånd medför att uteserveringar nu får ha öppet till kl. 23.00 istället för till kl. 22.00 och det blir också tillåtet med så kallade ”satellitserveringar”, dvs. serveringar som inte ligger i direkt anslutning till en restaurang. Vi kristdemokrater välkomnar att det nu blir lättare att få serveringstillstånd och också att öppettiderna förlängs.

Slottner

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län