Kompensera Rinkebys företagare

Det är djupt olyckligt att Rinkebystråket inte färdigställs i tid utan förväntas bli nästan ett år försenat. Det är ytterligare ett svek mot ytterstaden från den rödgrönrosa majoriteten. Företagarna måste nu ges möjlighet till nya förhandlingar med Familjebostäder för att om möjligt få ytterligare kompensation. Ett misslyckande med Rinkebystråket skulle vara ett misslyckande för hela staden.

Det säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus, med anledning av uppgifterna om att Rinkebystråket blir kraftigt försenat vilket i sin tur drabbar näringsidkarnas verksamhet negativt.

– Omdaningen av Rinkebystråket är en mycket viktig åtgärd för att lyfta Rinkeby som stadsdel och skapa trygga stadsmiljöer. Tyvärr har ytterstadsborgarrådet Ann-Margarethe Livh (V) hela tiden varit negativt inställd till projektet med argument om att Alliansen försökt göra Rinkeby för innerstadslikt. Vi får verkligen hoppas att det inte är borgarrådets negativa inställning till projektet som lett till att tidsramarna inte varit särskilt viktigt att hålla, säger Erik Slottner.

– Det är av största vikt att ombyggnaden av Rinkebystråket blir lyckat och att inte företag tvingas gå i konkurs på grund av att projektet inte står färdigt i tid. Ytterligare åtgärder måste sättas in för att undvika ett sådant scenario.. Nya förhandlingar bör nu därför inledas för att om möjligt ytterligare kompensera företagen. Om Rinkebystråket inte blir den framgång som vi hoppats på riskerar hela Järva att förlora i både attraktivitet och investeringsvilja, avslutar Erik Slottner (KD).

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär