Kompensera Rinkebys företagare

Det är djupt olyckligt att Rinkebystråket inte färdigställs i tid utan förväntas bli nästan ett år försenat. Det är ytterligare ett svek mot ytterstaden från den rödgrönrosa majoriteten. Företagarna måste nu ges möjlighet till nya förhandlingar med Familjebostäder för att om möjligt få ytterligare kompensation. Ett misslyckande med Rinkebystråket skulle vara ett misslyckande för hela staden.

Det säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus, med anledning av uppgifterna om att Rinkebystråket blir kraftigt försenat vilket i sin tur drabbar näringsidkarnas verksamhet negativt.

– Omdaningen av Rinkebystråket är en mycket viktig åtgärd för att lyfta Rinkeby som stadsdel och skapa trygga stadsmiljöer. Tyvärr har ytterstadsborgarrådet Ann-Margarethe Livh (V) hela tiden varit negativt inställd till projektet med argument om att Alliansen försökt göra Rinkeby för innerstadslikt. Vi får verkligen hoppas att det inte är borgarrådets negativa inställning till projektet som lett till att tidsramarna inte varit särskilt viktigt att hålla, säger Erik Slottner.

– Det är av största vikt att ombyggnaden av Rinkebystråket blir lyckat och att inte företag tvingas gå i konkurs på grund av att projektet inte står färdigt i tid. Ytterligare åtgärder måste sättas in för att undvika ett sådant scenario.. Nya förhandlingar bör nu därför inledas för att om möjligt ytterligare kompensera företagen. Om Rinkebystråket inte blir den framgång som vi hoppats på riskerar hela Järva att förlora i både attraktivitet och investeringsvilja, avslutar Erik Slottner (KD).

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde