Kompensera Rinkebys företagare

Det är djupt olyckligt att Rinkebystråket inte färdigställs i tid utan förväntas bli nästan ett år försenat. Det är ytterligare ett svek mot ytterstaden från den rödgrönrosa majoriteten. Företagarna måste nu ges möjlighet till nya förhandlingar med Familjebostäder för att om möjligt få ytterligare kompensation. Ett misslyckande med Rinkebystråket skulle vara ett misslyckande för hela staden.

Det säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus, med anledning av uppgifterna om att Rinkebystråket blir kraftigt försenat vilket i sin tur drabbar näringsidkarnas verksamhet negativt.

– Omdaningen av Rinkebystråket är en mycket viktig åtgärd för att lyfta Rinkeby som stadsdel och skapa trygga stadsmiljöer. Tyvärr har ytterstadsborgarrådet Ann-Margarethe Livh (V) hela tiden varit negativt inställd till projektet med argument om att Alliansen försökt göra Rinkeby för innerstadslikt. Vi får verkligen hoppas att det inte är borgarrådets negativa inställning till projektet som lett till att tidsramarna inte varit särskilt viktigt att hålla, säger Erik Slottner.

– Det är av största vikt att ombyggnaden av Rinkebystråket blir lyckat och att inte företag tvingas gå i konkurs på grund av att projektet inte står färdigt i tid. Ytterligare åtgärder måste sättas in för att undvika ett sådant scenario.. Nya förhandlingar bör nu därför inledas för att om möjligt ytterligare kompensera företagen. Om Rinkebystråket inte blir den framgång som vi hoppats på riskerar hela Järva att förlora i både attraktivitet och investeringsvilja, avslutar Erik Slottner (KD).

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De