Kostnadsökning för Nobelcentret

Pressmeddelande, 2016-03-11

Stockholms stads kostnader för det föreslagna Nobelcentret på Blasieholmen ökar drastiskt och ingen hänsyn har tagits till Kristdemokraternas förslag om att anpassa arkitekturen till den kulturhistoriskt känsliga omgivningen. Kristdemokraterna säger därför nej då frågan ska avgöras i stadsbyggnadsnämnden och exploateringsnämnden.

– Kristdemokraterna säger nej till det föreslagna Nobelcentret. Byggnaden är alldeles för klumpig och modernistisk för denna kulturhistoriskt känsliga plats. Den föreslagna byggnaden tar väldigt stor plats och riskerar att förminska Nationalmuseum och omgivande bebyggelse på ett olyckligt sätt. Dessutom är det beklagligt att Socialdemokraterna inte har ambitionen att bevara Tullhuset utan tänker begrava det för all framtid, säger Erik Slottner (KD), ledamot i stadsbyggnadsnämnden och gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus.

– Därutöver beräknas stadens utgifter öka från 125 mnkr i det ursprungliga inriktningsbeslutet till 227 mnkr i nu föreliggande förslag. Samtidigt kommer den offentliga platsen som har varit en av projektets fördelar eventuellt inte att kunna färdigställas förrän 2025. Dessa uppgifter stärker oss i vår övertgelse om att rösta nej, säger Maurice Forslund (KD), ersättare i exploateringsnämnden.

Markus Nyman

Foto: Scharlotte Peppare

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny