Kristdemokraterna får medhåll om kollektivtrafik på Förbifarten

I dag ger företrädare från kommuner på Södertörn och tredje AP-fonden stöd för Kristdemokraternas linje om att prioritera kollektivtrafiken på Förbifart Stockholm. I en debattartikel i Dagens Nyheter talar de om hur utsläppen av koldioxid kan minska genom satsningar på bussar.

Karl Henriksson frilagd web– Med egna körfält för bussarna kan vi skapa nya vägar för kollektivtrafiken. Förbifarten är nödvändig för att binda ihop norra och södra Stockholm, men det är också viktigt att SL-trafiken prioriteras när den byggs, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden.

Kristdemokraterna har ställt krav på kollektivtrafikkörfält sedan 2012.

– Att pendla mellan Stockholms två halvor innebär i dag lika långa restider. Ingenstans i Sverige ägnar genomsnittsresenären lika mycket tid åt jobbpendling som i Stockholmsregionen. Med Förbifarten flyttar vi inte bara bort trafiken från köerna genom innerstaden, vi kan också erbjuda attraktiv kollektivtrafik med få byten. Nu hoppas jag bara att vi får gehör för satsningarna bland de andra partierna i landstinget, säger Karl Henriksson.

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4