Kristdemokraterna får medhåll om kollektivtrafik på Förbifarten

I dag ger företrädare från kommuner på Södertörn och tredje AP-fonden stöd för Kristdemokraternas linje om att prioritera kollektivtrafiken på Förbifart Stockholm. I en debattartikel i Dagens Nyheter talar de om hur utsläppen av koldioxid kan minska genom satsningar på bussar.

Karl Henriksson frilagd web– Med egna körfält för bussarna kan vi skapa nya vägar för kollektivtrafiken. Förbifarten är nödvändig för att binda ihop norra och södra Stockholm, men det är också viktigt att SL-trafiken prioriteras när den byggs, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden.

Kristdemokraterna har ställt krav på kollektivtrafikkörfält sedan 2012.

– Att pendla mellan Stockholms två halvor innebär i dag lika långa restider. Ingenstans i Sverige ägnar genomsnittsresenären lika mycket tid åt jobbpendling som i Stockholmsregionen. Med Förbifarten flyttar vi inte bara bort trafiken från köerna genom innerstaden, vi kan också erbjuda attraktiv kollektivtrafik med få byten. Nu hoppas jag bara att vi får gehör för satsningarna bland de andra partierna i landstinget, säger Karl Henriksson.

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun