Kristdemokraterna får medhåll om kollektivtrafik på Förbifarten

I dag ger företrädare från kommuner på Södertörn och tredje AP-fonden stöd för Kristdemokraternas linje om att prioritera kollektivtrafiken på Förbifart Stockholm. I en debattartikel i Dagens Nyheter talar de om hur utsläppen av koldioxid kan minska genom satsningar på bussar.

Karl Henriksson frilagd web– Med egna körfält för bussarna kan vi skapa nya vägar för kollektivtrafiken. Förbifarten är nödvändig för att binda ihop norra och södra Stockholm, men det är också viktigt att SL-trafiken prioriteras när den byggs, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden.

Kristdemokraterna har ställt krav på kollektivtrafikkörfält sedan 2012.

– Att pendla mellan Stockholms två halvor innebär i dag lika långa restider. Ingenstans i Sverige ägnar genomsnittsresenären lika mycket tid åt jobbpendling som i Stockholmsregionen. Med Förbifarten flyttar vi inte bara bort trafiken från köerna genom innerstaden, vi kan också erbjuda attraktiv kollektivtrafik med få byten. Nu hoppas jag bara att vi får gehör för satsningarna bland de andra partierna i landstinget, säger Karl Henriksson.

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde