Kristdemokraterna föreslår pris till trevliga busschaufförer

Foto: Edmond Audran/Wikimedia Commons CC BY-SA

– Barn och unga i Stockholms län måste kunna resa tryggt på SL-bussarna. Otrevliga bussförare som SMS:ar, avvisar barn eller nekar personer i rullstol att åka med hör inte hemma i trafiken. För att uppmuntra till ett gott bemötande vill vi att SL inrättar ett pris till den eller de förare som utmärker sig genom att vara trevliga och ge god service.

Det säger Karl Henriksson (KD), trafiknämnden i Stockholms läns landsting. Kristdemokraterna ser utmärkelsen till bussförare som utmärker sig som ett första steg i att förbättra bussförarnas beteende i Stockholmstrafiken.

– Jag är lika upprörd som många andra över de upprepade uppgifterna om vredesutbrott och hur bussförare använder mobiltelefoner under färd. Samtidigt vet vi att det finns många förare som beter sig exemplariskt och varje dag gör resorna bättre för de som åker med SL-trafiken. Med ett sådant här pris vill vi lyfta fram de goda exemplen och visa hur goda busschaufförer ska agera, säger Karl Henriksson.

Den senaste månaden har flera personer med rörelsehinder berättat om sina upplevelser av felaktigt bemötande på SL-bussarna. Karl Henriksson, som också är ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen och nyligen själv testade bemötandet för rullstolsburna på bussarna anser att politikerna måste våga ta tag i problemen.

– Det handlar egentligen om ganska enkla åtgärder från bussbolagens sida, till exempel att se till att förarna har rutiner för att hantera olika typer av situationer när personer med rullstol, äldre som har svårt att röra sig eller barn med speciella behov ska åka med, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,

Landstingets nya krav: Mer delaktighet för personer med funktionsnedsättning

Den 1 januari ska alla som arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting ha ett normkritiskt förhållningssätt. Det är en del av landstingets n

”Skicka ut kallelse om att ge blod”

Blodcentralen i Stockholm berättar att det behövs mer blod inför jul- och nyårshelgerna. Kristdemokraterna vill göra påfyllningen av blodlagren

Ny tidsplan för vårdval geriatrik

Det nya vårdvalet för geriatriken i Stockholms läns landsting kommer inte att starta i januari 2018 som planerat. Orsaken är bland annat att lands