Kristdemokraterna föreslår pris till trevliga busschaufförer

Foto: Edmond Audran/Wikimedia Commons CC BY-SA

– Barn och unga i Stockholms län måste kunna resa tryggt på SL-bussarna. Otrevliga bussförare som SMS:ar, avvisar barn eller nekar personer i rullstol att åka med hör inte hemma i trafiken. För att uppmuntra till ett gott bemötande vill vi att SL inrättar ett pris till den eller de förare som utmärker sig genom att vara trevliga och ge god service.

Det säger Karl Henriksson (KD), trafiknämnden i Stockholms läns landsting. Kristdemokraterna ser utmärkelsen till bussförare som utmärker sig som ett första steg i att förbättra bussförarnas beteende i Stockholmstrafiken.

– Jag är lika upprörd som många andra över de upprepade uppgifterna om vredesutbrott och hur bussförare använder mobiltelefoner under färd. Samtidigt vet vi att det finns många förare som beter sig exemplariskt och varje dag gör resorna bättre för de som åker med SL-trafiken. Med ett sådant här pris vill vi lyfta fram de goda exemplen och visa hur goda busschaufförer ska agera, säger Karl Henriksson.

Den senaste månaden har flera personer med rörelsehinder berättat om sina upplevelser av felaktigt bemötande på SL-bussarna. Karl Henriksson, som också är ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen och nyligen själv testade bemötandet för rullstolsburna på bussarna anser att politikerna måste våga ta tag i problemen.

– Det handlar egentligen om ganska enkla åtgärder från bussbolagens sida, till exempel att se till att förarna har rutiner för att hantera olika typer av situationer när personer med rullstol, äldre som har svårt att röra sig eller barn med speciella behov ska åka med, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De

KD stad och län satsar på nya och gamla talanger

Kristdemokraterna i stad och län arrangerar under hösten en utbildningssatsning för partidistriktens stjärnskott. Alla partiavdelningar har fått

Alliansen förstärker vården för könsstympade kvinnor

AMEL-mottagningen på Södersjukhuset är Sveriges enda mottagning för könsstympade kvinnor. Från och med nästa år höjer den styrande Alliansen

Centrum för diabetes och patienter med MS och Parkinson har öppnat

Stockholms läns landsting samlar vården och forskningen för patienter med diabetes och patienter med MS, Parkinson och andra neurologiska sjukdomar