Kristdemokraterna föreslår pris till trevliga busschaufförer

Foto: Edmond Audran/Wikimedia Commons CC BY-SA

– Barn och unga i Stockholms län måste kunna resa tryggt på SL-bussarna. Otrevliga bussförare som SMS:ar, avvisar barn eller nekar personer i rullstol att åka med hör inte hemma i trafiken. För att uppmuntra till ett gott bemötande vill vi att SL inrättar ett pris till den eller de förare som utmärker sig genom att vara trevliga och ge god service.

Det säger Karl Henriksson (KD), trafiknämnden i Stockholms läns landsting. Kristdemokraterna ser utmärkelsen till bussförare som utmärker sig som ett första steg i att förbättra bussförarnas beteende i Stockholmstrafiken.

– Jag är lika upprörd som många andra över de upprepade uppgifterna om vredesutbrott och hur bussförare använder mobiltelefoner under färd. Samtidigt vet vi att det finns många förare som beter sig exemplariskt och varje dag gör resorna bättre för de som åker med SL-trafiken. Med ett sådant här pris vill vi lyfta fram de goda exemplen och visa hur goda busschaufförer ska agera, säger Karl Henriksson.

Den senaste månaden har flera personer med rörelsehinder berättat om sina upplevelser av felaktigt bemötande på SL-bussarna. Karl Henriksson, som också är ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen och nyligen själv testade bemötandet för rullstolsburna på bussarna anser att politikerna måste våga ta tag i problemen.

– Det handlar egentligen om ganska enkla åtgärder från bussbolagens sida, till exempel att se till att förarna har rutiner för att hantera olika typer av situationer när personer med rullstol, äldre som har svårt att röra sig eller barn med speciella behov ska åka med, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde