Kristdemokraterna föreslår spårvagn till Nya Karolinska

Stockholm den 21 maj 2013

– Vi måste trafikförsörja Nya Karolinska Solna från start 2017. Genom att bygga en spårvägslinje från S:t Eriksplan till sjukhuset slår vi två flugor i en smäll, eftersom arbetet med att planera för att ersätta busslinje 4 med spårväg redan har påbörjats.

Det säger Karl Henrikssson (KD), trafikpolitiker i Stockholms läns landsting, med anledning av att Kristdemokraterna i dag föreslår sin lösning för Nya Karolinska Solna och Hagastaden.

Byggandet av Nya Karolinska Solna. Foto: Holger Elgaard (CC BY-SA)

– Det är viktigt att utnyttja och exploatera hela Hagastaden. Tunnelbana är ett intressant alternativ, men det är dyrt och tar många år extra att bygga. Vi kan inte låta ett nytt supersjukhus och en modern stadsdel stå utan kapacitetsstark kollektivtrafik, säger Karl Henriksson.

Kristdemokraternas förslag till spårvägssträckning överensstämmer med det som Stockholms spårvägar lämnat till Trafiknämnden i landstinget. Det går ut på en ny tvärförbindelse med spårväg genom Stockholm, som ersätter dagens stombusslinje 4 längs Valhallavägen och Odengatan. Från S:t Eriksplan går spårvägslinjen norrut mot Hagastaden och Solna centrum. Bytespunkter finns vid tunnelbanans stationer Karlaplan, Stadion, Tekniska Högskolan, Odenplan, S:t Eriksplan och Solna centrum. Vid Odenplan finns byte till pendeltågen när Citybanan öppnar 2017 och vid Östra station till Roslagsbanan.

– Kristdemokraterna har länge drivit frågan om mer spårväg i Stockholm. Med det här förslaget kan kostnaden hållas nere och restiden förkortas. Samtidigt kan vi säkerställa att patienter och boende har möjlighet att åka med spårvägen redan från år 2017, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Karl Henriksson (KD) Trafiknämnden, Stockholms läns landsting 070-82 82 462
Simon Olsson Pressekreterare 08-737 4321 070-737 4321

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde