Kristdemokraterna föreslår tunnelbana till Östberga

11 november 2015

Kristdemokraterna i Stockholm vill att Östberga får tunnelbana om en ny linje dras mellan Fridhemsplan och Älvsjö.

Karl Henriksson frilagd web– Med tanke på hur nära Östberga ligger Stockholms innerstad har invånarna orimligt långa restider med kollektivtrafiken eftersom de måste byta från buss. Med tunnelbanan kan restiderna minska och området bli mycket mer attraktivt, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden och ordförande för landstingets beredning för trafikplanering.

Enligt trafikförvaltningens utredning inför Sverigeförhandlingen kommer restiderna att minska kraftigt till Östberga om området får en tunnelbanestation. Karl Henriksson berättar om förslaget i Dagens Nyheter i dag.

– Även om vi talar om ett ganska långt tidsperspektiv i Sverigeförhandlingen är de kortare restiderna viktiga för att förbättra den sociala integrationen i Stockholm. Fram till dess behöver vi arbeta med att förkorta restiderna med bussarna genom exempelvis fler kollektivtrafikkörfält och signalprioritering för bussarna, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,

Landstingets nya krav: Mer delaktighet för personer med funktionsnedsättning

Den 1 januari ska alla som arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting ha ett normkritiskt förhållningssätt. Det är en del av landstingets n

”Skicka ut kallelse om att ge blod”

Blodcentralen i Stockholm berättar att det behövs mer blod inför jul- och nyårshelgerna. Kristdemokraterna vill göra påfyllningen av blodlagren

Ny tidsplan för vårdval geriatrik

Det nya vårdvalet för geriatriken i Stockholms läns landsting kommer inte att starta i januari 2018 som planerat. Orsaken är bland annat att lands