Kristdemokraterna föreslår tunnelbana till Östberga

11 november 2015

Kristdemokraterna i Stockholm vill att Östberga får tunnelbana om en ny linje dras mellan Fridhemsplan och Älvsjö.

Karl Henriksson frilagd web– Med tanke på hur nära Östberga ligger Stockholms innerstad har invånarna orimligt långa restider med kollektivtrafiken eftersom de måste byta från buss. Med tunnelbanan kan restiderna minska och området bli mycket mer attraktivt, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden och ordförande för landstingets beredning för trafikplanering.

Enligt trafikförvaltningens utredning inför Sverigeförhandlingen kommer restiderna att minska kraftigt till Östberga om området får en tunnelbanestation. Karl Henriksson berättar om förslaget i Dagens Nyheter i dag.

– Även om vi talar om ett ganska långt tidsperspektiv i Sverigeförhandlingen är de kortare restiderna viktiga för att förbättra den sociala integrationen i Stockholm. Fram till dess behöver vi arbeta med att förkorta restiderna med bussarna genom exempelvis fler kollektivtrafikkörfält och signalprioritering för bussarna, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde