Kristdemokraterna ansvarar för barn och äldre i landstinget

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte Peppare

den 15 oktober 2014

Förhandlingarna mellan Allianspartierna i Stockholms läns landsting är i sitt slutskede. Nu står det klart att Kristdemokraterna får sex ordförandeposter i nämnder, beredningar och styrelser. Ella Bohlin (KD) föreslås bli barn- och äldrelandstingsråd.

– Det känns fantastiskt att Kristdemokraternas starka resultat i landstingsvalet omsätts i ökat inflytande över sjukvården och trafiken i Stockholms län. Vi har ökat med två mandat och nu ser jag fram emot att börja arbeta med de stora utmaningar som Stockholms län står inför, inte minst när det gäller förlossningsvården och vården för våra äldre patienter. Vi har satsat mycket på tillgängligheten under föregående mandatperioderna, nu ligger fokus på att öka kvaliteten i vården, säger Ella Bohlin.

Alliansen styr landstinget i minoritet de kommande fyra åren. Kristdemokraterna hade sitt första gruppmöte efter valet i går kväll. Ella Bohlin, som var partiets toppkandidat till landstingsvalet, kommer att leda arbetet med att få genomslag för den kristdemokratiska politiken.

– Från Kristdemokraternas sida har vi varit tydliga med att vi inte kommer att samarbeta med Sverigedemokraterna i någon form. Alliansen kommer att söka breda uppgörelser där det är nödvändigt och ta ansvar för ett stabilt och tryggt styre av landstinget, säger Ella Bohlin.

Kristdemokratena kommer att leda fyra beredningar och nämnder inom hälso- och sjukvården samt två beredningar för kollektivtrafiken. Senare i höst väljer landstingsfullmäktige vilka politiker som kommer att leda respektive plats.

För mer information:
Simon Olsson

Fakta om Ella Bohlin:
Född: 1979
Familj: Gift och har två barn
Tidigare uppdrag: Ordförande för Kristdemokratiska Ungdomsförbundet 2005–2008, Kristdemokraternas förstanamn till Europaparlamentsvalet 2009, politiskt sakkunnig på statsrådsberedningens samordningskansli, ledamot i utbildningsnämnden i Stockholms stad

Svenska Dagbladet skriver om förhandlingarna i landstinget: ”Som det Alliansparti som gick fram mest av alla förväntar jag mig att man kommer att lyssna mer på oss framöver, säger Ella Bohlin” >>

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde