Kristdemokraterna kritiserar utredning om pendelbåtar till Ekerö

I dag försvarar Karl Henriksson (KD), trafikpolitiker i landstinget, i Mälaröarnas nyheter planerna på att göra det möjligt för boende i Ekerö att pendla med båt till centrala Stockholm. Den utredning som landstingets trafikförvaltning har gjort över möjliga pendelbåtslinjer och som dömer ut samhällsnyttan med att utnyttja Stockholms läns vattenmassor för kollektivtrafik har en del brister.

– Siffrorna bygger bland annat på antaganden om långsamma fartyg som endast går i tio till tolv knop. Detta har medfört att det går långsammare för resenärerna att åka båt än att åka buss och tunnelbana, säger Karl Henriksson till Mälaröarnas nyheter.

Hela artikeln finns att läsa på Mälaröarnas nyheters webbsida.

Mälaröarnas nyheter intervjuar Karl Henriksson (KD) om pendelbåtar.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,