Kristdemokraterna presenterar nationella förslag för förlossningsvården

Staten måste ta ett helhetsgrepp om förlossningsvården i hela landet. Det skriver Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor och landstingsråd i Stockholm Ella Bohlin i Aftonbladet där de presenterar förslag för en god, effektiv och jämlik sjukvård.

Så här skriver Ebba Busch Thor och Ella Bohlin i debattartikeln:

Att få barn är en livsomvälvande händelse. Vilken förälder minns inte det dramatiska ögonblicket när deras barn tog sitt första andetag? En positiv förlossningsupplevelse kan vara skillnaden mellan en lugn start med det nyfödda barnet eller ett förlossningstrauma. Trygghet och stöd under graviditeten och förlossningen borde vara en självklarhet för varje kvinna. Det gynnar hela familjen.

Den oro som många kvinnor känner inför att sakna en plats eller hänvisas till olika förlossningskliniker i sommar måste tas på största allvar.  Personalen inom svensk mödra- och förlossningsvård gör fantastiska insatser för blivande föräldrar. Men bristen på tid är ett genomgående problem.

Ökad stress gör att färre barnmorskor vill tjänstgöra. Det leder i sin tur till att stressen ökar än mer och fler hoppar av yrket. När erfarna barnmorskor lämnar sjukhusen försämras förutsättningarna för nyutbildade barnmorskor att skolas in. Runt 10 procent av de utbildade barnmorskorna väljer att inte arbeta inom mödra- och förlossningsvården.

I dag föds vart fjärde barn i Stockholmsregionen. Landstinget har vidtagit åtgärder för att avlasta förlossningsklinikerna. Graviditetsrelaterade besvär som i dag hänvisas till förlossningen men som inte kräver akutsjukhusens resurser ska i stället tas om hand hos mödravården.

80 procent av landstingen har svårt att rekrytera personal. Situationen är särskilt utmanande under sommarmånaderna. Så har det varit i många år vilket tyder på strukturella problem i svensk förlossningsvård.

Det är 70 år sedan det gjordes en nationell genomlysning av förlossningsvården i Sverige. Vi anser att det behövs ett helhetsgrepp om mödra- och förlossningsvården med organisatoriska förändringar och nya ersättningssystem. Skillnaderna mellan olika landsting vad gäller vårdens kvalitet och organisation är i dag för stor.

Staten bör därför ta ett större ansvar för att säkra en god, effektiv och jämlik sjukvård i hela landet. Genom ett statligt ansvar används resurserna mer effektivt och kvinnor kan ges möjlighet att välja förlossningsklinik mer fritt, utan hänsyn till landstingsgränser.

Den svenska förlossningsvården har goda medicinska resultat. Men så länge som kvinnor upplever en otrygghet inför sin förlossning har vi inte lyckats helt och fullt. Därför föreslår vi:

✓ Fler platser och ökad småskalighet
En mångfald av vårdgivare ger familjer valfrihet och bidrar till att ökad småskalighet. Det behöver skapas förutsättningar i hela landet för fler mindre avdelningar inom samma sjukhusområde där avdelningarna kan dra nytta av akut- och intensivvård.

✓ Uppvärdera barnmorskorna
En stabil barnmorskekår är grunden för gravida kvinnors trygghet. Det måste skapas bättre möjligheter för professionen att utveckla kvaliteten i verksamheten. För det krävs en mindre stressig vardag och andra ersättningsmodeller. Att följas av ett mindre team barnmorskor genom hela graviditeten, förlossningsvården och eftervården skulle innebära ökad trygghet och kontinuitet för kvinnan samtidigt som det ger barnmorskan en större variation och avlastning i arbetet.

✓ Låt framgångsrika kliniker få behålla eventuella överskott
Ersättningssystemen inom förlossningsvården behöver moderniseras så att kvalitet premieras, både när det gäller medicinskt resultat och patientupplevelse.

Vi anser att det är hög tid för staten att tydlig visa ledarskap för att säkra kvalitet och trygghet. Varje födande kvinna ska kunna känna sig trygg med att det finns en barnmorska tillgänglig under hela förlossningen och att hon har en plats på förlossningen när det är dags att föda.

Ebba Busch Thor
Ella Bohlin

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4