KD vill ändra trängselskatten vid Ropsten genom riksdagen

Reglerna för trängselskatten har ändrats så att Lidingöbor nu inte kan hämta och lämna passagerare i Ropsten eller att infartsparkera där för att åka kollektivt. Nu har riksdagsledamoten Caroline Szyber (KD) från Stockholm föreslagit att det ska finnas ett undantag på samma sätt som tidigare.

Caroline Szyber (KD)– Sedan den 7 september är reglerna orimliga för Lidingöbor. Ingen annanstans i Stockholms län finns sådana förutsättningar att nå sin viktigaste bytespunkt. För att ett hållbart resande ska vara möjligt måste det gå att byta i Ropsten, säger Caroline Szyber.

Den tidigare regeln för Lidingöborna innebar att de inte behövde betala trängselskatt om de passerade en betalstation vid Ropsten och en ytterligare betalstation inom 30 minuter.

– Vi vill minska miljöbelastningen och trängseln i Stockholm. Regeringen har gjort ett stort misstag genom att minska incitamenten att resa med kollektivtrafiken, öka trängseln och öka konkurrensen om parkeringsplatserna i Stockholms innerstad. Den gamla regeln borde omedelbart komma tillbaka, säger Caroline Szyber.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,