Kristdemokraternas budget 2016

Erik Slottner (KD)

Nu finns Kristdemokraternas budgetreservation för Stockholms stad 2016 tillgänglig att läsa. Läs hela budgeten här

Vi sänker skatten med 40 öre till 17:50 kr.  Kristdemokraterna satsar netto 71,3 miljoner mer på äldreomsorgen än den rödgrönrosa majoriteten. Vi föreslår en boendegaranti för alla över 85 år, en satsning på 25 mnkr. Vi avsätter 15 mnkr för att öka välbefinnandet inom äldreomsorgen genom god mat, sociala aktiviteter och kulturupplevelser. Vi höjer hemtjänstpengen med 26 mnkr, inför helgöppet för telefontjänsten Äldre direkt och satsar 4 mnkr på äldrevärdar, aspiranter från jobbtorgen som hjälper äldre med att till exempel gå ut på promenader eller att bistå vid måltider.

Kristdemokraterna satsar sammantaget 32 mnkr mer än majoriteten på ett rent och tryggt Stockholm. Vi höjer nivån på städning av staden genom att avsätta 25 mnkr och satsar fem mnkr mer på belysning av byggnader och i parker samt på att göra staden vackrare och mer attraktiv genom att vitmåla viadukter och andra grå betongfundament. Vi avsätter även två mnkr för fler cityvärdar som bidrar till en trivsammare och vackrare stadsmiljö

Vi prioriterar mindre barngrupper i förskolan före rätt till heltid i förskolan för barn till föräldralediga. Vi avsätter sammantaget 40,3 mnkr för minskade barngrupper i förskolan. Vi satsar vidare på en kommunal fritidspeng för barn och unga på 6 mnkr, 25 mnkr till fler förstelärare, 10 mnkr kronor till stärkt elevhälsa, avsätter 5 mnkr extra till yrkesvux och ökar anslagen för fler laddstolpar för elbilar.

Kristdemokraterna ökar takten i bostadsbyggandet och har en rad förslag som kommer att innebära att fler bostäder för unga kan byggas. Vi vill bland annat halvera tomträttsavgälden för hyresrätter upp till 35 kvadratmeter, vilket skulle uppmuntra byggföretag att bygga mindre hyresrätter som unga har råd att bo i. Därutöver vill vi att parkeringstalet för lägenheter under 35 kvadratmeter ska vara 0,2. Det skulle sänka kostnaderna för att bygga små lägenheter samtidigt som det ger långsiktiga spelregler för byggindustrin. Vi anser vidare att fler arkitekttävlingar ska utlysas med låg hyra som en avgörande faktor för utfallet. Därutöver anser vi att fler lägenheter ska reserveras åt personer under 30 år, så kallade ungdomsbostäder. Vi genomför en satsning på snabba hus, dvs. flyttbara bostadsmoduler som placeras på tomter med tidsbegränsade bygglov samt så kallade Stockholmshus där produktionskostnaderna hålls låga genom serietillverkning.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde