Kristdemokraternas budget 2017: Tillit, Frihet och Ansvar

Kristdemokraterna i Stockholms stadshus presenterar i dag sitt budgetförslag för 2017, Tillit, Frihet och Ansvar.

– Kristdemokraterna vill sänka skatten för stockholmarna med 40 öre till 17:50 kr, så att enskilda människors frihet och familjers privatekonomi stärks. Samtidigt satsar vi hela 80 miljoner extra på generösare biståndsbedömning så att fler äldre får del av äldreomsorgen, 40 miljoner på mindre barngrupper i förskolan, 30 miljoner på bättre lärare i skolan och nära 50 miljoner på åtgärder för ett renare, snyggare och tryggare Stockholm.

Det berättar Erik Slottner (KD), gruppledare i Stockholms stadshus.

– Kristdemokraterna vill införa en boendegaranti för alla över 85 år, och generösare biståndsbedömning i hemtjänsten. Fler människor som upplever ett behov av stadens äldreomsorg ska också kunna lita på att de också får del av den. Till skillnad från den rödgrönrosa stadshusmajoriteten avsätter vi pengar för detta. Vi satsar också på bättre måltidsupplevelser och mer social samvaro i äldreomsorgen samt på helgöppet för telefontjänsten Äldre direkt för att öka tryggheten i äldre människors vardag, säger Erik Slottner.

– En viktig prioritering för oss är en skola med kunskap och kvalitet i fokus. För det krävs för det första satsningar på Stockholms lärare. Kristdemokraterna satsar därför 30 miljoner på fler karriärstjänster och på att stärka lärarnas ledarskap i klassrummet. För det andra krävs fler välmående elever och Kristdemokraterna vill satsa på tid för barnen tidigt. Vi satsar 40 miljoner på mindre barngrupper i förskolan samtidigt som vi förstärker elevhälsan med 10 miljoner kronor för att motverka den psykiska ohälsan bland unga, fortsätter Erik Slottner.

– Sveriges huvudstad ska vara ren och snygg. Kristdemokraterna satsar därför 32 miljoner på bättre parkskötsel, fler städinsatser och snabbare klottersanering. Vi är mycket kritiska till att vänstermajoriteten inte klarar av att ta ansvar för detta utan istället har genomfört stora besparingar på området. Detta trots att Socialdemokraterna lånar en miljard i månaden och dessutom redan har höjt kommunalskatten med hela 1,3 miljarder.

– Stockholmare ska kunna känna trygghet i sina egna bostadsområden och röra sig fritt i vår stad utan rädsla för att utsättas för brott. Friheten att avgöra om man vill bära slöja, vilka man får träffa eller vem man ska gifta sig med får aldrig begränsas av förlegad hederskultur i våra förorter. Kristdemokraterna satsar därför 2 miljoner kronor för ökade insatser mot hederskultur och hedersrelaterat våld. Vi är också beredda att göra vad som krävs för att reducera hotet från islamistiska extremister och avsätter därför 2 miljoner för att starta upp en länsgemensam avhopparverksamhet för islamistiska extremister, avslutar Erik Slottner (KD).

Christian Carlsson

076 122 99 11

christian.carlsson@stockholm.se

Kristdemokraternas budgetprioriteringar 2017
Sänkt skatt i Stockholm:
Sänkt kommunalskatt med 40 öre 1 020,9 mkr
Totalt:
1 020,9 mkr
Värdig äldreomsorg
Boendegaranti äldre 85+ 40,0 mkr
Generösare biståndsbedömning hemtjänst 40,0 mkr
Matlyft 2,0 mkr
Helgöppet Äldre direkt 2,0 mkr
Omsorgsvärdar 2,0 mkr
Ungdomsbesök 2,0 mkr
Totalt:  88,0 mkr
Tid för barnen och skola för kunskap
Mindre barngrupper i förskolan 40,0 mkr
Karriärtjänster för lärare 25,0 mkr
Stärkt ledarskap för lärare 5,0 mkr
Elevhälsan 10,0 mkr
Fritidspeng 5,0 mkr
Totalt:  85,0 mkr
Renare och snyggare stad
Städinsatser för ett renare Stockholm 25,0 mkr
Klottersanering 5,0 mkr
Laddinfrastruktur elbilar 2,0 mkr
Utökad parkskötsel 2,0 mkr
Totalt:  34,0 mkr
Ett tryggare Stockholm
Vitmålning viadukter 2,0 mkr
Ljusprogram ytterstad 2,0 mkr
Cityvärdar 2,0 mkr
Insatser mot hedersrelaterat våld 2,0 mkr
Avhopparverksamhet islamistisk extremism 2,0 mkr
Mottagning skyddat boende våldsutsatta män 5,0 mkr
Totalt:  15,0 mkr

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4