Kristdemokraternas förslag om att pendelbåtar ska avlasta bussterminalen under bygget av nya Slussen

Den 12 december antog kommunfullmäktige i Stockholms Stad en ny detaljplan för Slussen. Om allt går som planerat kommer nya Slussen att invigas år 2020.

Antal bussresenärer från Nacka och Värmdö som i morgonrusningen tar sig in till Slussen är omkring 20 000. För att ta emot alla bussar på den blivande byggarbetsplatsen Slussen är planerna att fram till år 2020 bl.a. placera en ponton ute på Strömmen. Det finns en oro att pontonens kapacitet inte kommer att räcka till – detta samtidigt som Nacka och Värmdö är några av länets mest snabbväxande kommuner.

För att på kort sikt fram till år 2020 kunna möta upp mot det växande behovet av kollektivtrafik, samtidigt som Slussen rivs och byggs upp på nytt, vill Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting att Slussen ska avlastas med pendelbåtar.

Genom att låta en del av bussarna från Orminge och Värmdö gå till Telegrafberget för vidare färd med pendelbåt mot Frihamnen kan en ny tvärförbindelse skapas in mot City. Vid Frihamnen kan resenärer bl.a. bytta till 1:ans blåbuss men även till den framtida Spårväg City.

Att även låta bussar gå till Nacka Strand där byte kan ske till pendelbåt mot Nybroviken, Frihamnen, Ropsten eller Gamla Stan vore ett spännande alternativ. Även en direktlinje mellan busspontonen och Strömkajen vore intressant.

Med 4 nya pendelbåtar med en kapacitet på 250 passagerare skulle pendelbåtstrafiken i morgonrusningen kunna avlasta busstrafiken med omkring 15 procent.

Kristdemokraterna kommer i Trafiknämnden under året arbeta för att pendelbåtar ska avlasta bussterminalen under bygget av nya Slussen.

Att bättre nyttja Stockholms inre vattenvägar för en snabb och smidig kollektivtrafik är en del av Kristdemokraternas vision för stockholmsregionen.

Michael Stjernström
Gruppledare för kristdemokraterna i Trafiknämnden, Stockholms läns landsting


I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Läs mer

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,

Läs mer

Landstingets nya krav: Mer delaktighet för personer med funktionsnedsättning

Den 1 januari ska alla som arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting ha ett normkritiskt förhållningssätt. Det är en del av landstingets n

Läs mer

”Skicka ut kallelse om att ge blod”

Blodcentralen i Stockholm berättar att det behövs mer blod inför jul- och nyårshelgerna. Kristdemokraterna vill göra påfyllningen av blodlagren

Läs mer

Ny tidsplan för vårdval geriatrik

Det nya vårdvalet för geriatriken i Stockholms läns landsting kommer inte att starta i januari 2018 som planerat. Orsaken är bland annat att lands

Läs mer

Flygande bilar eller höghastighetståg? Podcast tar en titt in i framtiden

Hur transporterar vi oss i framtiden? Och vilken film skildrar bäst framtidens trafik? I det fjärde avsnittet av podcasten Trafik-Kalle tar Karl Hen

Läs mer

Ansträngt vid Danderyds sjukhus förlossningsvård

Förlossningsvården vid Danderyds sjukhus har ett stort tryck på sig, med en stor ansträngning för personalen. Barn- och äldrelandstingsrådet El

Läs mer

Barnen har flyttat in på Nya Karolinska

I söndags flyttade Astrid Lindgrens barnsjukhus in på Nya Karolinska Solna, och samma dag stängde barnakuten för att flytta över till det nybyggd

Läs mer

Inga barn har blivit hänvisade utomlands vid Astrid Lindgrens barnsjukhus i år

Med anledning av Sveriges Radios inslag om barnintensivvården i Sverige vill Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting tydliggöra och nå ut

Läs mer

Bilen vs kollektivtrafiken i podcasten Trafik-Kalle

När det har varit snökaos ställs frågan på sin spets om fördelarna med bilen och kollektivtrafiken. Podcasten Trafik-Kalle fokuserar på kostnad

Läs mer

tai iwin