Kristdemokraternas förslag om att pendelbåtar ska avlasta bussterminalen under bygget av nya Slussen

Den 12 december antog kommunfullmäktige i Stockholms Stad en ny detaljplan för Slussen. Om allt går som planerat kommer nya Slussen att invigas år 2020.

Antal bussresenärer från Nacka och Värmdö som i morgonrusningen tar sig in till Slussen är omkring 20 000. För att ta emot alla bussar på den blivande byggarbetsplatsen Slussen är planerna att fram till år 2020 bl.a. placera en ponton ute på Strömmen. Det finns en oro att pontonens kapacitet inte kommer att räcka till – detta samtidigt som Nacka och Värmdö är några av länets mest snabbväxande kommuner.

För att på kort sikt fram till år 2020 kunna möta upp mot det växande behovet av kollektivtrafik, samtidigt som Slussen rivs och byggs upp på nytt, vill Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting att Slussen ska avlastas med pendelbåtar.

Genom att låta en del av bussarna från Orminge och Värmdö gå till Telegrafberget för vidare färd med pendelbåt mot Frihamnen kan en ny tvärförbindelse skapas in mot City. Vid Frihamnen kan resenärer bl.a. bytta till 1:ans blåbuss men även till den framtida Spårväg City.

Att även låta bussar gå till Nacka Strand där byte kan ske till pendelbåt mot Nybroviken, Frihamnen, Ropsten eller Gamla Stan vore ett spännande alternativ. Även en direktlinje mellan busspontonen och Strömkajen vore intressant.

Med 4 nya pendelbåtar med en kapacitet på 250 passagerare skulle pendelbåtstrafiken i morgonrusningen kunna avlasta busstrafiken med omkring 15 procent.

Kristdemokraterna kommer i Trafiknämnden under året arbeta för att pendelbåtar ska avlasta bussterminalen under bygget av nya Slussen.

Att bättre nyttja Stockholms inre vattenvägar för en snabb och smidig kollektivtrafik är en del av Kristdemokraternas vision för stockholmsregionen.

Michael Stjernström
Gruppledare för kristdemokraterna i Trafiknämnden, Stockholms läns landsting

Skola för barn med allergi får pris

Astma- och allergiskolan på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset får Bemötandepriset från Stockholms läns landsting 2017. Teamets stöd till barn

Våga fråga om våld i nära relationer!

Att bli slagen av den du älskar. Att bli psykiskt misshandlad av den du lever med. Att bli hotad av en familjemedlem. Att tvingas uppsöka vård för

Nu inför vi alkolås på SL:s stationer

De stationer där förarna kliver av och på SL:s tåg ska få alkolås. Det gör att låsen blir billigare att installera och kan införas snabbare i

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt