Kristdemokraternas politik får effekt

(TT)
Den allmänna vaccineringen av barn mot pneumokocker är mycket effektiv. Det skriver finländska forskare i tidskriften Lancet. Efter att ha genomfört en studie bland 46 000 barn yngre än 19 månader kan forskarna konstatera att de barn som fick minst en dos skyddas mot 93 procent av de svårare infektionerna, som lunginflammation, hjärnhinneinflammation och blodförgiftning. De barn som fick flera doser fick en ännu större skyddseffekt.

I Sverige erbjuds barn gratis vaccin mot pneumokocker vid tre, fem och tolv månaders ålder sedan 2009.

Nu har minst 90 procent av barnen under två år vaccinerats mot pneumokocker, antalet fall av pneumokocksjukdom har halverats i den gruppen, och inget vaccinerat barn har smittats. Kristdemokraternas förslag har alltså som förebyggande hälsoinsats räddat liv.
Vaccinationen innebär att barn under två år som är känsligast slipper livslånga hörselskador, blodförgiftning eller i värsta fall en dödlig hjärnhinneinflammation. Kristdmeokraterna är väldigt glada över att vi en gång i tiden tog beslutet att föregå Socialstyrelsens rekommendation och själva i Stockholms läns landsting lägga till pneumokockvaccination i det allmänna vaccinationsprogrammet för barn.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde