Kristdemokraternas satsning på SL-biljetter för hemlösa blir permanent

Karl Henriksson (KD)

SL sponsrar de mest utsatta med biljetter för att kunna ta sig till ett härbärge, myndighetsbesök eller vårdinrättning. Ett välkommet initiativ taget av Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden för Stockholm läns landsting.

Trafikförvaltningens sponsring med 15 000 SL-biljetter blir en liten kostnad i budgeten men är till stor hjälp för personer i nöd. Biljetterna kan hämtas ut hos flera av de frivilligorganisationer och kyrkor som arbetar med hemlösa. Dessa har de senaste åren flyttat ut ifrån Stockholms innerstad till ytterstäderna och har därmed behov i att hjälpa de hemlösa att ta sig till verksamheterna.

– Att initiativet har utvecklats från ett försök på 6 000 biljetter till en permanent satsning med 15 000 biljetter visar att det finns ett stort behov i samhället men också rum för nya initiativ och idéer. Vi ska värna om att skapa förutsättningar för ett öppet samhälle där var och en kan känna sig trygg i sin resa. Det är viktigt att markera att vi bryr oss om Stockholms mest utsatta och, än viktigare nu i vintertid, att vi ger människor rätt förutsättningar för att söka sig till skydd och värme, säger Karl Henriksson (KD) gruppledare trafiknämnden.

ABC: 15 000 SL-biljetter till hemlösa >>

För mer information:
Simon Olsson

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun

Landstinget vill bygga ut vården för tidigt födda barn

Sveriges största BB kan få nya lokaler för neonatalvården. Stockholms läns landsting har utrett de tidigt födda barnens behov på Södersjukhuse

Nya barnmorskor ska få avlönad introduktion

Sex månaders introduktion med lön för nyutexaminerade barnmorskor. Under de första tre månaderna går den nya barnmorskan bredvid en erfaren barn

Nu byter vi logotyp