Kristdemokraternas satsning på SL-biljetter för hemlösa blir permanent

Karl Henriksson (KD)

SL sponsrar de mest utsatta med biljetter för att kunna ta sig till ett härbärge, myndighetsbesök eller vårdinrättning. Ett välkommet initiativ taget av Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden för Stockholm läns landsting.

Trafikförvaltningens sponsring med 15 000 SL-biljetter blir en liten kostnad i budgeten men är till stor hjälp för personer i nöd. Biljetterna kan hämtas ut hos flera av de frivilligorganisationer och kyrkor som arbetar med hemlösa. Dessa har de senaste åren flyttat ut ifrån Stockholms innerstad till ytterstäderna och har därmed behov i att hjälpa de hemlösa att ta sig till verksamheterna.

– Att initiativet har utvecklats från ett försök på 6 000 biljetter till en permanent satsning med 15 000 biljetter visar att det finns ett stort behov i samhället men också rum för nya initiativ och idéer. Vi ska värna om att skapa förutsättningar för ett öppet samhälle där var och en kan känna sig trygg i sin resa. Det är viktigt att markera att vi bryr oss om Stockholms mest utsatta och, än viktigare nu i vintertid, att vi ger människor rätt förutsättningar för att söka sig till skydd och värme, säger Karl Henriksson (KD) gruppledare trafiknämnden.

ABC: 15 000 SL-biljetter till hemlösa >>

För mer information:
Simon Olsson

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4