Kristdemokraternas satsning på SL-biljetter för hemlösa blir permanent

Karl Henriksson (KD)

SL sponsrar de mest utsatta med biljetter för att kunna ta sig till ett härbärge, myndighetsbesök eller vårdinrättning. Ett välkommet initiativ taget av Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden för Stockholm läns landsting.

Trafikförvaltningens sponsring med 15 000 SL-biljetter blir en liten kostnad i budgeten men är till stor hjälp för personer i nöd. Biljetterna kan hämtas ut hos flera av de frivilligorganisationer och kyrkor som arbetar med hemlösa. Dessa har de senaste åren flyttat ut ifrån Stockholms innerstad till ytterstäderna och har därmed behov i att hjälpa de hemlösa att ta sig till verksamheterna.

– Att initiativet har utvecklats från ett försök på 6 000 biljetter till en permanent satsning med 15 000 biljetter visar att det finns ett stort behov i samhället men också rum för nya initiativ och idéer. Vi ska värna om att skapa förutsättningar för ett öppet samhälle där var och en kan känna sig trygg i sin resa. Det är viktigt att markera att vi bryr oss om Stockholms mest utsatta och, än viktigare nu i vintertid, att vi ger människor rätt förutsättningar för att söka sig till skydd och värme, säger Karl Henriksson (KD) gruppledare trafiknämnden.

ABC: 15 000 SL-biljetter till hemlösa >>

För mer information:
Simon Olsson

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde