Kristdemokraternas satsning på SL-biljetter för hemlösa blir permanent

Karl Henriksson (KD)

SL sponsrar de mest utsatta med biljetter för att kunna ta sig till ett härbärge, myndighetsbesök eller vårdinrättning. Ett välkommet initiativ taget av Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden för Stockholm läns landsting.

Trafikförvaltningens sponsring med 15 000 SL-biljetter blir en liten kostnad i budgeten men är till stor hjälp för personer i nöd. Biljetterna kan hämtas ut hos flera av de frivilligorganisationer och kyrkor som arbetar med hemlösa. Dessa har de senaste åren flyttat ut ifrån Stockholms innerstad till ytterstäderna och har därmed behov i att hjälpa de hemlösa att ta sig till verksamheterna.

– Att initiativet har utvecklats från ett försök på 6 000 biljetter till en permanent satsning med 15 000 biljetter visar att det finns ett stort behov i samhället men också rum för nya initiativ och idéer. Vi ska värna om att skapa förutsättningar för ett öppet samhälle där var och en kan känna sig trygg i sin resa. Det är viktigt att markera att vi bryr oss om Stockholms mest utsatta och, än viktigare nu i vintertid, att vi ger människor rätt förutsättningar för att söka sig till skydd och värme, säger Karl Henriksson (KD) gruppledare trafiknämnden.

ABC: 15 000 SL-biljetter till hemlösa >>

För mer information:
Simon Olsson

Ekerölinjen ännu en pendelbåtssuccé

Den nya pendelbåten mellan Ekerö och Stockholms city är en framgång och blir permanent, med dubbelt så hög kapacitet i rusningstid. Utvecklingen

End of the road? Miljarder saknas för Tvärförbindelse Södertörn

"Det här är illa, riktigt illa", säger Karl Henriksson (KD), angående att 5,6 miljarder kronor saknas för att bygga Tvärförbindelse Södertör

120 miljoner till förlossningsvården

I det kontinuerliga arbetet för en trygg förlossningsvård presenterar Alliansen idag ett paket av åtgärder. Kapaciteten och tillgängligheten sk

Ella Bohlin efter BB-marschen i Stockholm: ”Därför är jag hoppfull”

Kristdemokraternas barn- och äldrelandstingsråd Ella Bohlin skriver i Dagens Samhälle om den uppmärksammade sommaren i den svenska förlossningsv

Medlemsmöte -1 år kvar till valet