Kristdemokraternas tre krav för att säga ja till vinter-OS

I förra veckan kom Stockholms stads egen utredning om stadens möjligheter att arrangera vinter-OS och Paralympics 2026. Spelen planeras pågå under två veckors tid och genomförandebudgeten beräknas till 13,6 miljarder kronor, av vilka IOK skulle bidra med ungefär hälften. Stockholms stad skulle enligt förslaget behöva investera ca 2,2 miljarder kronor i helt nya idrottsanläggningar.Självklart skulle det vara en ära för både Stockholm och Sverige att vara värd för ett så stort arrangemang men stadens egen utredning visar på uppenbara risker som vi måste ta på största allvar. Kristdemokraternas fullmäktigegrupp har beslutat att ställa tre krav för att kunna säga ja till att arrangera vinter-OS och Paralympics 2026:

• Stockholms skattebetalare ska inte stå för den ekonomiska risken med projektet. I utredningen står det att ”… staden tar den ekonomiska risken för projektet”. Om det kvarstår stänger vi dörren för ett OS i Stockholm.
  • Bostadsplanerna för Årstafältet, där OS-byn enligt planen skulle läggas, får inte anpassas för att endast fungera under två veckors pågående spel. Stadens kommunala bostadsbolag får inte heller riskera att hamna i ekonomiska problem på grund av tomställda lägenheter under en längre tid.
  • Stockholms skattebetalare ska inte tvingas betala för idrottsanläggningar som inte har ett garanterat efterbruksvärde.

Tidigare utvärderingar visar att det alltid blir dyrare än budgeterat att arrangera ett Olympiskt spel. Saïd Business School som är kopplade till Oxford University har i sina rapporter konstaterat att genomsnittet för hur mycket mer ett sommar-OS drar över budget är 252 procent och för vinter-OS 135 procent. Det finns således oerhörda ekonomiska risker med arrangemanget som vi som ansvariga politiker måste ta hänsyn till. Trots dessa vill vi dock inte idag helt stänga dörren utan anser att frågan bör utredas vidare. Men utan garantier för våra tre krav kommer vi således att rösta nej till arrangemanget.

Skola för barn med allergi får pris

Astma- och allergiskolan på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset får Bemötandepriset från Stockholms läns landsting 2017. Teamets stöd till barn

Våga fråga om våld i nära relationer!

Att bli slagen av den du älskar. Att bli psykiskt misshandlad av den du lever med. Att bli hotad av en familjemedlem. Att tvingas uppsöka vård för

Nu inför vi alkolås på SL:s stationer

De stationer där förarna kliver av och på SL:s tåg ska få alkolås. Det gör att låsen blir billigare att installera och kan införas snabbare i

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt