Kultur på recept ska ge bättre hälsa i Stockholm

Cellist i orkester. Foto: Pixabay (Public domain)

Kristdemokraternas förstanamn till landstingsvalet Ella Bohlin berättar på sin blogg om vårt förslag att införa kultur på recept i Stockholm läns landsting. Genom att ta del av kulturupplevelser ska den som har stressrelaterade besvär få en bättre hälsa.

Ella Bohlin (KD)Så här skriver Ella Bohlin:

”Kultur på recept innehåller olika kulturaktiviteter som till exempel att dreja, slöjda i trä, rörelse till musik eller körsång. Det kan också handla om att deltagarna tar del av kulturupplevelser som konserter, teaterföreställningar eller en konstutställning. Givetvis ska insatserna bygga på forskning och evidens. Men vi vet att kulturupplevelser kan hjälpa människor att ge återhämtning och minskad stress och att kulturupplevelser aktivt kan bidra till hälsa och snabbare rehabilitering.”

Här kan du läsa hela blogginlägget: Kultur på recept – snart på en vårdcentral nära dig? >>

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län