Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvården i Stockholms län arbetar hon nu för att drabbade kvinnor ska kunna få hjälp och behandling.

27 april 2017

– Lipödem är som sjukdom som hitills varit ganska anonym. Som så ofta med sjukdomar som drabbar kvinnor hamnar de i skymundan. Den hade inte ens en diagnoskod fram tills alldeles nyligen. Det finns inte så mycket forskning om olika behandlingsmetoder, trots att många drabbas. Jag vill att de här kvinnorna ska få den bästa möjliga behandlingen. De lider ofta av smärta, av dålig självkänsla och av att bli missförstådda, både i vården det omgivande samhället, säger Ella Bohlin.

Eftersom många inte känner till lipödem har de som drabbas svårt att få vård. Många får fel diagnos och uppmanas att banta. På uppdrag av landstingsrådet är en rapport på väg fram om medicinens syn på sjukdomen. Den ska ligga till grund för beslut om en eventuell upphandling av fettsugning som behandlingsmetod.

– Visionen är att Stockholm ska inrätta ett diagnoscentra för utredning av lymfatiska sjukdomar som lipödem. Jag vill att Stockholm ligger i framkant för att utveckla vården för de här kvinnorna. Vården behöver dock bli bättre i hela landet. I dag saknas nationella riktlinjer för att ställa diagnoser och behandla de som drabbas. Men lipödem är i dag en erkänd diagnos och det är hög tid att vården kommer ikapp, säger Ella Bohlin.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag