Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvården i Stockholms län arbetar hon nu för att drabbade kvinnor ska kunna få hjälp och behandling.

27 april 2017

– Lipödem är som sjukdom som hitills varit ganska anonym. Som så ofta med sjukdomar som drabbar kvinnor hamnar de i skymundan. Den hade inte ens en diagnoskod fram tills alldeles nyligen. Det finns inte så mycket forskning om olika behandlingsmetoder, trots att många drabbas. Jag vill att de här kvinnorna ska få den bästa möjliga behandlingen. De lider ofta av smärta, av dålig självkänsla och av att bli missförstådda, både i vården det omgivande samhället, säger Ella Bohlin.

Eftersom många inte känner till lipödem har de som drabbas svårt att få vård. Många får fel diagnos och uppmanas att banta. På uppdrag av landstingsrådet är en rapport på väg fram om medicinens syn på sjukdomen. Den ska ligga till grund för beslut om en eventuell upphandling av fettsugning som behandlingsmetod.

– Visionen är att Stockholm ska inrätta ett diagnoscentra för utredning av lymfatiska sjukdomar som lipödem. Jag vill att Stockholm ligger i framkant för att utveckla vården för de här kvinnorna. Vården behöver dock bli bättre i hela landet. I dag saknas nationella riktlinjer för att ställa diagnoser och behandla de som drabbas. Men lipödem är i dag en erkänd diagnos och det är hög tid att vården kommer ikapp, säger Ella Bohlin.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt