Kvalitet och ekonomi avgjorde upphandling av färdtjänsten

2 november 2015

Färdtjänsten med taxi i Stockholms län kommer de närmaste två åren att delas mellan Taxi Kurir Stockholm och Taxi 020, som båda ägs av Fågelviksgruppen. I den nya upphandlingen hade leverantörerna både det bästa resultatet i utvärderingen av kvaliteten och det pris som är mest fördelaktigt för landstinget.

Fredrik Wallén (KD)– Vi har satt resenärernas behov i centrum i arbetet med upphandlingen och är nöjda med att en rad förbättringar kommer att införas. Redan i dag har färdtjänsten 86 procent nöjda resenärer och nu siktar vi på att den ska bli ännu bättre, säger Fredrik Wallén (KD), ordförande för färdtjänstberedningen i Stockholms läns landsting.

Det nya avtalet kommer att innebära en sänkning av kostnaderna för landstinget med 10 procent. Samtidigt kommer taxiförarna att vara utbildade och arbeta mer med bemötande och andra mjuka värden. Resenärernas nöjdhet kommer att leda till bonusar respektive böter för leverantörerna.

– Vi ställer högre miljökrav, högre krav på personalpolitiken och kräver utbildning i att hantera handikapphjälpmedel. Målet är att anpassa färdtjänsten till varje individs behov, säger Fredrik Wallén.

Nöjdheten är 86 procent bland färdtjänstens resenärer, vilket är högre än i den vanliga kollektivtrafiken. Punktligheten inom färdtjänsttrafiken är 94 procent. Färdtjänstupphandlingens värde är drygt en miljard kronor per år.

Förändringar i den nya upphandlingen av färdtjänsttaxi i Stockholms län:

• Bonus och vite har införts på resenärers uppmätta nöjdhet i leverans och tidspassning i trafiken.

• Krav gällande förare/personal: Följ gällande regler på arbetsmarknaden, följ körtids- och arbetstidsregler, främja god personalpolitik och arbetsmiljö, utbilda och informera all personal samt håll en årlig utbildningsdag för kompletterande utbildning av förare.

• Förare ska i trafik alltid kunna ringa leverantörens trafikledning för att få stöd och hjälp vid olika situationer. Trafikledningen ska vara lätttillgänglig.

• Krav på praktisk utbildning, till exempel hantering av handikapphjälpmedel och bilbarnstolar.

• Krav på att införa daglig kontroll mot Transportstyrelsens register gällande förarkontroll, motsvarande Svenska Taxiförbundets system för förarkontroll.

• Språkkrav på förare.

• Krav på utbildning i GPS/Navigator.

• Utbildning i hjärt-lung-räddning införs för förare.

• Utökning av antalet bilbarnstolar i trafiken.

• Utökning av antalet allergianpassade fordon i trafiken.

• Krav på att införa miljöcertifiering – ISO eller motsvarande.

• Lokal beställning i egen separat rutin för öar som saknar bro till fastlandet, för att öka tillgänglighet och tidspassning.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde