Lag om vård till papperslösa ska fungera i Stockholm

– Det är inte acceptabelt att människor nekas vård när de har rätt till det. Missuppfattningar om lagen måste redas ut, så att inte de som är mest utsatta i samhället riskerar att hälsan förvärras ytterligare.

Ella Bohlin (KD)

Det säger Ella Bohlin, blivande landstingsråd för Kristdemokraterna i Stockholm, med anledning av uppgifterna från Röda Korset om att papperslösa nekas vård trots den nya lag som Kristdemokraterna har varit pådrivande för i regeringen, vilket Dagens Nyheter rapporterar om i dag. Enligt uppgifterna har information om vad lagen säger inte tagit sig hela vägen ut till alla vårdgivare.

– Stockholms läns landsting är skyldigt att erbjuda vård som inte kan anstå. Vi måste ha tydliga rutiner när vi tar emot och skriver in patienter för att kunna ha rätt bemötande av personer som saknar uppehållstillstånd. Det här är en mänsklig rättighet, så vi kan inte låta byråkratin få stå i vägen när människor söker sig till vården, säger Ella Bohlin.

För mer information:
Simon Olsson

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,

Landstingets nya krav: Mer delaktighet för personer med funktionsnedsättning

Den 1 januari ska alla som arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting ha ett normkritiskt förhållningssätt. Det är en del av landstingets n

”Skicka ut kallelse om att ge blod”

Blodcentralen i Stockholm berättar att det behövs mer blod inför jul- och nyårshelgerna. Kristdemokraterna vill göra påfyllningen av blodlagren

Ny tidsplan för vårdval geriatrik

Det nya vårdvalet för geriatriken i Stockholms läns landsting kommer inte att starta i januari 2018 som planerat. Orsaken är bland annat att lands