Lag om vård till papperslösa ska fungera i Stockholm

– Det är inte acceptabelt att människor nekas vård när de har rätt till det. Missuppfattningar om lagen måste redas ut, så att inte de som är mest utsatta i samhället riskerar att hälsan förvärras ytterligare.

Ella Bohlin (KD)

Det säger Ella Bohlin, blivande landstingsråd för Kristdemokraterna i Stockholm, med anledning av uppgifterna från Röda Korset om att papperslösa nekas vård trots den nya lag som Kristdemokraterna har varit pådrivande för i regeringen, vilket Dagens Nyheter rapporterar om i dag. Enligt uppgifterna har information om vad lagen säger inte tagit sig hela vägen ut till alla vårdgivare.

– Stockholms läns landsting är skyldigt att erbjuda vård som inte kan anstå. Vi måste ha tydliga rutiner när vi tar emot och skriver in patienter för att kunna ha rätt bemötande av personer som saknar uppehållstillstånd. Det här är en mänsklig rättighet, så vi kan inte låta byråkratin få stå i vägen när människor söker sig till vården, säger Ella Bohlin.

För mer information:
Simon Olsson

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde