Lag om vård till papperslösa ska fungera i Stockholm

– Det är inte acceptabelt att människor nekas vård när de har rätt till det. Missuppfattningar om lagen måste redas ut, så att inte de som är mest utsatta i samhället riskerar att hälsan förvärras ytterligare.

Ella Bohlin (KD)

Det säger Ella Bohlin, blivande landstingsråd för Kristdemokraterna i Stockholm, med anledning av uppgifterna från Röda Korset om att papperslösa nekas vård trots den nya lag som Kristdemokraterna har varit pådrivande för i regeringen, vilket Dagens Nyheter rapporterar om i dag. Enligt uppgifterna har information om vad lagen säger inte tagit sig hela vägen ut till alla vårdgivare.

– Stockholms läns landsting är skyldigt att erbjuda vård som inte kan anstå. Vi måste ha tydliga rutiner när vi tar emot och skriver in patienter för att kunna ha rätt bemötande av personer som saknar uppehållstillstånd. Det här är en mänsklig rättighet, så vi kan inte låta byråkratin få stå i vägen när människor söker sig till vården, säger Ella Bohlin.

För mer information:
Simon Olsson

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De

KD stad och län satsar på nya och gamla talanger

Kristdemokraterna i stad och län arrangerar under hösten en utbildningssatsning för partidistriktens stjärnskott. Alla partiavdelningar har fått

Alliansen förstärker vården för könsstympade kvinnor

AMEL-mottagningen på Södersjukhuset är Sveriges enda mottagning för könsstympade kvinnor. Från och med nästa år höjer den styrande Alliansen

Centrum för diabetes och patienter med MS och Parkinson har öppnat

Stockholms läns landsting samlar vården och forskningen för patienter med diabetes och patienter med MS, Parkinson och andra neurologiska sjukdomar