Lagen bidrar till överläggningar i vården i juletid

Sjukhussäng.

Stockholm den 23 december 2013

En lagändring behövs för att lösa de återkommande problemen med överbeläggningar på sjukhusen under jul- och nyårshelgerna. Det säger Kristdemokraternas landstingsråd i Stockholm Stig Nyman, som har 22 års erfarenheter av att brottas med hur sjukhusen ska klara sig i tider med långledighet.

Stig Nyman (KD)– En stor del av problemet är att kommunerna tjänar på att patienterna ligger kvar längre på sjukhusen. I dag tar kommunerna över betalningsansvaret från landstinget efter fem vardagar, julafton och nyårsafton oräknade. Lagen måste ändras så att det handlar om fem kalenderdagar i stället, säger Stig Nyman.

Många av patienterna på sjukhusen är äldre och vårdas vanligtvis inom exempelvis äldreomsorgen, där kommunerna har det ekonomiska ansvaret. I dag fungerar det så att när sådana patienter är klara att skrivas ut måste det ske i samråd med den aktuella kommunen. I praktiken får patienten nästan alltid ligga kvar på sjukhuset de fem vardagarna, som en följd av lagstiftningen.

– I år har vi ett tydligt exempel, då lagen om fem vardagar kan betyda att en patient kan ligga på sjukhus från 21 december till 3 januari utan att kommunen går med på att flytta honom eller henne. Vi vet att en stor del av de återkommande problemen vid jul och nyår beror på bemanning och andra faktorer, men med den här lagändringen skulle vi underlätta situationen avsevärt, säger Stig Nyman.

För mer information:
Simon Olsson

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde