Lagen bidrar till överläggningar i vården i juletid

Sjukhussäng.

Stockholm den 23 december 2013

En lagändring behövs för att lösa de återkommande problemen med överbeläggningar på sjukhusen under jul- och nyårshelgerna. Det säger Kristdemokraternas landstingsråd i Stockholm Stig Nyman, som har 22 års erfarenheter av att brottas med hur sjukhusen ska klara sig i tider med långledighet.

Stig Nyman (KD)– En stor del av problemet är att kommunerna tjänar på att patienterna ligger kvar längre på sjukhusen. I dag tar kommunerna över betalningsansvaret från landstinget efter fem vardagar, julafton och nyårsafton oräknade. Lagen måste ändras så att det handlar om fem kalenderdagar i stället, säger Stig Nyman.

Många av patienterna på sjukhusen är äldre och vårdas vanligtvis inom exempelvis äldreomsorgen, där kommunerna har det ekonomiska ansvaret. I dag fungerar det så att när sådana patienter är klara att skrivas ut måste det ske i samråd med den aktuella kommunen. I praktiken får patienten nästan alltid ligga kvar på sjukhuset de fem vardagarna, som en följd av lagstiftningen.

– I år har vi ett tydligt exempel, då lagen om fem vardagar kan betyda att en patient kan ligga på sjukhus från 21 december till 3 januari utan att kommunen går med på att flytta honom eller henne. Vi vet att en stor del av de återkommande problemen vid jul och nyår beror på bemanning och andra faktorer, men med den här lagändringen skulle vi underlätta situationen avsevärt, säger Stig Nyman.

För mer information:
Simon Olsson

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De

KD stad och län satsar på nya och gamla talanger

Kristdemokraterna i stad och län arrangerar under hösten en utbildningssatsning för partidistriktens stjärnskott. Alla partiavdelningar har fått

Alliansen förstärker vården för könsstympade kvinnor

AMEL-mottagningen på Södersjukhuset är Sveriges enda mottagning för könsstympade kvinnor. Från och med nästa år höjer den styrande Alliansen

Centrum för diabetes och patienter med MS och Parkinson har öppnat

Stockholms läns landsting samlar vården och forskningen för patienter med diabetes och patienter med MS, Parkinson och andra neurologiska sjukdomar