Lagen bidrar till överläggningar i vården i juletid

Sjukhussäng.

Stockholm den 23 december 2013

En lagändring behövs för att lösa de återkommande problemen med överbeläggningar på sjukhusen under jul- och nyårshelgerna. Det säger Kristdemokraternas landstingsråd i Stockholm Stig Nyman, som har 22 års erfarenheter av att brottas med hur sjukhusen ska klara sig i tider med långledighet.

Stig Nyman (KD)– En stor del av problemet är att kommunerna tjänar på att patienterna ligger kvar längre på sjukhusen. I dag tar kommunerna över betalningsansvaret från landstinget efter fem vardagar, julafton och nyårsafton oräknade. Lagen måste ändras så att det handlar om fem kalenderdagar i stället, säger Stig Nyman.

Många av patienterna på sjukhusen är äldre och vårdas vanligtvis inom exempelvis äldreomsorgen, där kommunerna har det ekonomiska ansvaret. I dag fungerar det så att när sådana patienter är klara att skrivas ut måste det ske i samråd med den aktuella kommunen. I praktiken får patienten nästan alltid ligga kvar på sjukhuset de fem vardagarna, som en följd av lagstiftningen.

– I år har vi ett tydligt exempel, då lagen om fem vardagar kan betyda att en patient kan ligga på sjukhus från 21 december till 3 januari utan att kommunen går med på att flytta honom eller henne. Vi vet att en stor del av de återkommande problemen vid jul och nyår beror på bemanning och andra faktorer, men med den här lagändringen skulle vi underlätta situationen avsevärt, säger Stig Nyman.

För mer information:
Simon Olsson

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,

Landstingets nya krav: Mer delaktighet för personer med funktionsnedsättning

Den 1 januari ska alla som arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting ha ett normkritiskt förhållningssätt. Det är en del av landstingets n

”Skicka ut kallelse om att ge blod”

Blodcentralen i Stockholm berättar att det behövs mer blod inför jul- och nyårshelgerna. Kristdemokraterna vill göra påfyllningen av blodlagren

Ny tidsplan för vårdval geriatrik

Det nya vårdvalet för geriatriken i Stockholms läns landsting kommer inte att starta i januari 2018 som planerat. Orsaken är bland annat att lands