”Landstinget ska inte konkurrera ut Flygbussarna”

Det finns utrymme för mer kommersiell busstrafik till Arlanda. De privata bussoperatörerna måste, precis som SL, ha goda möjligheter att köra buss till Arlanda. Det anser Kristdemokraternas ledande trafikpolitiker i Stockholms län Karl Henriksson.

Karl Henriksson (KD)– Det är viktigt att ge förutsättningar för direktlinjer till Arlanda och inte utgå från att den offentligt drivna trafiken ska åta sig att köra busstrafiken. Risken är annars att SL konkurrerar ut Flygbussarna och andra privata företag som är intresserade av att köra i Sigtuna kommun, säger Karl Henriksson.

Busstrafiken i Sigtuna och Upplands Väsby ska de kommande åren upphandlas igen. Inför den nya upphandlingen beslutade landstingets trafiknämnd i tisdags om allmän trafikplikt, som lagen kräver. Det betyder att landstinget som regional trafikmyndighet tänker ta ansvar och upprätta avtal om busstrafiken. I dag finns det kommersiella busslinjer från Arlanda till centrala Stockholm, Liljeholmen och Kista, Sundbyberg och Bromma.

– Vi behöver fortsätta ge utrymme för aktörer utanför SL:s avtal. Som kristdemokrat tycker jag att det offentliga ska komplettera servicen i samhället så att invånarnas behov blir uppfyllda, inte förhindra privata initiativ. Jag hoppas att vi framöver kommer att få nya kommersiella linjer till till exempel Barkarby och Täby, säger Karl Henriksson.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde