”Landstinget ska inte konkurrera ut Flygbussarna”

Det finns utrymme för mer kommersiell busstrafik till Arlanda. De privata bussoperatörerna måste, precis som SL, ha goda möjligheter att köra buss till Arlanda. Det anser Kristdemokraternas ledande trafikpolitiker i Stockholms län Karl Henriksson.

Karl Henriksson (KD)– Det är viktigt att ge förutsättningar för direktlinjer till Arlanda och inte utgå från att den offentligt drivna trafiken ska åta sig att köra busstrafiken. Risken är annars att SL konkurrerar ut Flygbussarna och andra privata företag som är intresserade av att köra i Sigtuna kommun, säger Karl Henriksson.

Busstrafiken i Sigtuna och Upplands Väsby ska de kommande åren upphandlas igen. Inför den nya upphandlingen beslutade landstingets trafiknämnd i tisdags om allmän trafikplikt, som lagen kräver. Det betyder att landstinget som regional trafikmyndighet tänker ta ansvar och upprätta avtal om busstrafiken. I dag finns det kommersiella busslinjer från Arlanda till centrala Stockholm, Liljeholmen och Kista, Sundbyberg och Bromma.

– Vi behöver fortsätta ge utrymme för aktörer utanför SL:s avtal. Som kristdemokrat tycker jag att det offentliga ska komplettera servicen i samhället så att invånarnas behov blir uppfyllda, inte förhindra privata initiativ. Jag hoppas att vi framöver kommer att få nya kommersiella linjer till till exempel Barkarby och Täby, säger Karl Henriksson.

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär