Landstinget vill bygga ut vården för tidigt födda barn

Sveriges största BB kan få nya lokaler för neonatalvården. Stockholms läns landsting har utrett de tidigt födda barnens behov på Södersjukhuset och går nu vidare med planerna på att investera 90 miljoner kronor i ett byggprojekt.

Hör barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD) berätta om planerna i P4 Stockholmsnytt:

20 april 2017

– Vi har ökat kapaciteten på Södersjukhusets förlossningsklinik så att 8 000 barn per år kan födas i moderna lokaler, men i nästa steg behöver vi också bygga ut den neonatala vården. De lokaler som finns i dag är inte tillräckligt bra. Därför tittar vi på hur vi kan bygga ut vården, införa modernare arbetssätt och öka patientsäkerheten, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Landstingets utredning visar att lokalerna behöver utformas för att minska spridning av smitta, öka sekretessen för familjerna och tillgodose barnens rättigheter. Lokalerna ska också underlätta för hudnära vård och andra arbetssätt som bevisat hjälper de tidigt födda barnen. Om allt går enligt planerna ska den nya neonatalvården starta vid årsskiftet och vara igång helt 2020.

– När de nya lokalerna för förlossningsvården invigdes i vintras kunde vi se vilket lyft det blev för familjerna och personalen. Nu har Södersjukhuset det högsta antalet förlossningar på fyra år. Vi tittar hela tiden på hur vi kan bygga ut vården för de minsta invånarna i Stockholms län och göra det så tryggt som möjligt för den som ska föda barn, säger Ella Bohlin.

Skola för barn med allergi får pris

Astma- och allergiskolan på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset får Bemötandepriset från Stockholms läns landsting 2017. Teamets stöd till barn

Våga fråga om våld i nära relationer!

Att bli slagen av den du älskar. Att bli psykiskt misshandlad av den du lever med. Att bli hotad av en familjemedlem. Att tvingas uppsöka vård för

Nu inför vi alkolås på SL:s stationer

De stationer där förarna kliver av och på SL:s tåg ska få alkolås. Det gör att låsen blir billigare att installera och kan införas snabbare i

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt