Landstinget vill bygga ut vården för tidigt födda barn

Sveriges största BB kan få nya lokaler för neonatalvården. Stockholms läns landsting har utrett de tidigt födda barnens behov på Södersjukhuset och går nu vidare med planerna på att investera 90 miljoner kronor i ett byggprojekt.

Hör barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD) berätta om planerna i P4 Stockholmsnytt:

20 april 2017

– Vi har ökat kapaciteten på Södersjukhusets förlossningsklinik så att 8 000 barn per år kan födas i moderna lokaler, men i nästa steg behöver vi också bygga ut den neonatala vården. De lokaler som finns i dag är inte tillräckligt bra. Därför tittar vi på hur vi kan bygga ut vården, införa modernare arbetssätt och öka patientsäkerheten, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Landstingets utredning visar att lokalerna behöver utformas för att minska spridning av smitta, öka sekretessen för familjerna och tillgodose barnens rättigheter. Lokalerna ska också underlätta för hudnära vård och andra arbetssätt som bevisat hjälper de tidigt födda barnen. Om allt går enligt planerna ska den nya neonatalvården starta vid årsskiftet och vara igång helt 2020.

– När de nya lokalerna för förlossningsvården invigdes i vintras kunde vi se vilket lyft det blev för familjerna och personalen. Nu har Södersjukhuset det högsta antalet förlossningar på fyra år. Vi tittar hela tiden på hur vi kan bygga ut vården för de minsta invånarna i Stockholms län och göra det så tryggt som möjligt för den som ska föda barn, säger Ella Bohlin.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde