Landstinget vill bygga ut vården för tidigt födda barn

Sveriges största BB kan få nya lokaler för neonatalvården. Stockholms läns landsting har utrett de tidigt födda barnens behov på Södersjukhuset och går nu vidare med planerna på att investera 90 miljoner kronor i ett byggprojekt.

Hör barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD) berätta om planerna i P4 Stockholmsnytt:

20 april 2017

– Vi har ökat kapaciteten på Södersjukhusets förlossningsklinik så att 8 000 barn per år kan födas i moderna lokaler, men i nästa steg behöver vi också bygga ut den neonatala vården. De lokaler som finns i dag är inte tillräckligt bra. Därför tittar vi på hur vi kan bygga ut vården, införa modernare arbetssätt och öka patientsäkerheten, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Landstingets utredning visar att lokalerna behöver utformas för att minska spridning av smitta, öka sekretessen för familjerna och tillgodose barnens rättigheter. Lokalerna ska också underlätta för hudnära vård och andra arbetssätt som bevisat hjälper de tidigt födda barnen. Om allt går enligt planerna ska den nya neonatalvården starta vid årsskiftet och vara igång helt 2020.

– När de nya lokalerna för förlossningsvården invigdes i vintras kunde vi se vilket lyft det blev för familjerna och personalen. Nu har Södersjukhuset det högsta antalet förlossningar på fyra år. Vi tittar hela tiden på hur vi kan bygga ut vården för de minsta invånarna i Stockholms län och göra det så tryggt som möjligt för den som ska föda barn, säger Ella Bohlin.

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De