Landstingets nya krav: Mer delaktighet för personer med funktionsnedsättning

Den 1 januari ska alla som arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting ha ett normkritiskt förhållningssätt. Det är en del av landstingets nya krav för delaktighet för personer med funktionsnedsättning.

21 december 2016

– Stockholms län har hundratusentals personer med någon form av funktionsnedsättning. Nu flyttar vi fram positionerna i vårt arbete med delaktighet genom att för första gången införa en policy som ska vara styrande vid alla verksamheter, beslut, planeringar och upphandlingar, säger Maria Fälth (KD), ordförande för landstingsstyrelsens samverkansråd med handikapporganisationer.

Policyn gäller både det som landstinget gör i egen drift och allt som utförs av privata aktörer på uppdrag av landstinget. All personal inom kollektivtrafiken, vården och landstingets andra verksamheter ska ha kompetens för tillgänglighet och delaktighet genom respektfullt bemötande. Totalt beräknas ungefär 70 000 medarbetare beröras av policyn.

– För oss är det mycket viktigt att varje person blir bemött utifrån sina behov och förutsättningar. Vi vill att alla ska kunna använda transporter, tjänster och service oavsett funktionsförmåga. Vi följer upp så att policyn efterlevs och fortsätter arbeta för att delaktigheten ökar, säger Maria Fälth.

Maria Fälth intervjuas av Stockholm Direkt: Nya regler för landstinget: Alla anställda ska tänka normkritiskt >>

Mer om den nya policyn:

Stockholms län har 100 000-tals personer med någon form av funktionsnedsättning.
Policyn är styrande vid:
•        Upphandling
•        Verksamhet
•        Beslut
•        Planering
Alla 70 000 medarbetare (arbetsgivaren ansvarar) ska ha kompetens för:
•        delaktighet genom respektfullt bemötande
•        kommunikativ tillgänglighet
•        fysisk tillgänglighet
•        att möta en person utifrån dennes behov och förutsättningar
•        normkritiskt förhållningssätt
Policyn gäller alltså både landstingets egenägda verksamheter och verksamheter som utförs av privata entreprenörer.
SLL ska vara föredöme i att anställa personer med funktionsnedsättning – arbetsmiljö och arbetssituation ska anpassas.
Nu ska alla personer med funktionsnedsättning kunna använda:
•        Verksamheter
•        Tjänster
•        Transporter
•        Service
Intresseorganisationer har fått ha synpunkter på policyn.
Alla med funktionsnedsättning ska kunna förflytta sig säkert och självständigt i landstingets lokaler och transporter.
Kollektivtrafiken ska kunna brukas oavsett förutsättningar.
Digital information ska vara tillgänglig och användbar.
Varje verksamhet ansvarar för att systematiskt arbeta utifrån policyn.
Landstinget följer upp så att policyn efterlevs.

Ladda ner hela dokumentet: Policy för delaktighet för personer med funktionedsättning >>

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4