Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket händer i vården. Men det är en lång väg kvar, inte minst i socialdemokratiskt styrda landsting.

Det är djupt oroande att ambitionerna för kvinnors hälsa inte är högre i s-styrda landsting. Att tumma på principen om att alla ska ha tillgång till bra förlossningsvård inom ett rimligt avstånd är inte acceptabelt. Den debatt som blossat upp till följd av nedläggningen av BB i Sollefteå visar på den oro som många känner inför de nedskärningar som gjorts inom kvinnosjukvården på flera håll i landet. Att blivande föräldrar erbjuds en kurs i bilförlossning i stället för en förlossningsplats på en klinik i närområdet visar på stora felprioriteringar. Att blivande föräldrar inte har tillgång till vårdens resurser i detta akuta skede skapar en onödig stress som är potentiellt farlig för både mamma och barn. Detta är inte att sätta de blivande föräldrarnas behov främst.

Värden som jämlik, trygg och tillgänglig vård ska gälla alla kvinnor, oavsett var i landet de bor och väljer att föda. I Stockholms läns landsting har vi valt att gå ett steg längre. Inom ramen för vårdvalet har vi gett föräldrar möjligheten att påverka valet av förlossningsklinik och mödravård utifrån föräldrarnas egna önskemål. Det har varit väldigt uppskattat och det är viktigt att slå vakt om principen om valfrihet. I morgon torsdag kommer jag att närvara när den nya förlossningsavdelningen på Södertälje sjukhus invigs. Kapaciteten inom länets förlossningsvård ökar därmed och kvinnor erbjuds ett alternativ som liknar Södra BB:s koncept.

Förra året föddes 29 533 barn i Stockholm län, vilket är glädjande. Men detta ställer givetvis hälso- och sjukvården inför nya utmaningar, både när det gäller omhändertagandet av kvinnor under graviditeten och efteråt. Alla insatser som görs behöver samspela och utföras med högsta kvalitet och med bibehållen patientsäkerhet.

Inom Stockholms läns landsting arbetar vi systematiskt med att minska bristningar och andra skador som kan uppkomma i samband med en förlossning. Vi förstärker de förebyggande insatserna inom detta område med 15 miljoner kronor – allt detta inom ramen för en större, systematisk satsning på kvinnosjukvården. Att ge bättre stöd till kvinnor med psykosociala behov som kommer till mödrahälsovården och att öka möjligheterna till hembesök under graviditeten är andra insatser som vi valt att satsa på.

Ella Bohlin (KD)
Barn- och äldrelandstingsråd

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4

Stockholm stad och län håller Navet-utbildning