Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket händer i vården. Men det är en lång väg kvar, inte minst i socialdemokratiskt styrda landsting.

Det är djupt oroande att ambitionerna för kvinnors hälsa inte är högre i s-styrda landsting. Att tumma på principen om att alla ska ha tillgång till bra förlossningsvård inom ett rimligt avstånd är inte acceptabelt. Den debatt som blossat upp till följd av nedläggningen av BB i Sollefteå visar på den oro som många känner inför de nedskärningar som gjorts inom kvinnosjukvården på flera håll i landet. Att blivande föräldrar erbjuds en kurs i bilförlossning i stället för en förlossningsplats på en klinik i närområdet visar på stora felprioriteringar. Att blivande föräldrar inte har tillgång till vårdens resurser i detta akuta skede skapar en onödig stress som är potentiellt farlig för både mamma och barn. Detta är inte att sätta de blivande föräldrarnas behov främst.

Värden som jämlik, trygg och tillgänglig vård ska gälla alla kvinnor, oavsett var i landet de bor och väljer att föda. I Stockholms läns landsting har vi valt att gå ett steg längre. Inom ramen för vårdvalet har vi gett föräldrar möjligheten att påverka valet av förlossningsklinik och mödravård utifrån föräldrarnas egna önskemål. Det har varit väldigt uppskattat och det är viktigt att slå vakt om principen om valfrihet. I morgon torsdag kommer jag att närvara när den nya förlossningsavdelningen på Södertälje sjukhus invigs. Kapaciteten inom länets förlossningsvård ökar därmed och kvinnor erbjuds ett alternativ som liknar Södra BB:s koncept.

Förra året föddes 29 533 barn i Stockholm län, vilket är glädjande. Men detta ställer givetvis hälso- och sjukvården inför nya utmaningar, både när det gäller omhändertagandet av kvinnor under graviditeten och efteråt. Alla insatser som görs behöver samspela och utföras med högsta kvalitet och med bibehållen patientsäkerhet.

Inom Stockholms läns landsting arbetar vi systematiskt med att minska bristningar och andra skador som kan uppkomma i samband med en förlossning. Vi förstärker de förebyggande insatserna inom detta område med 15 miljoner kronor – allt detta inom ramen för en större, systematisk satsning på kvinnosjukvården. Att ge bättre stöd till kvinnor med psykosociala behov som kommer till mödrahälsovården och att öka möjligheterna till hembesök under graviditeten är andra insatser som vi valt att satsa på.

Ella Bohlin (KD)
Barn- och äldrelandstingsråd

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde