Länsstyrelsen hotar riksintresset

Om riksintresset går ut på att förfula och försämra stadsutvecklingen undrar jag vad vi ska med riksintresset till. Tyvärr är det dock så som Länsstyrelsen tycks tolka lagen. Den variationsrika och fantasifulla gestaltning som föreslogs för tre bostadskvarter med 150 bostäder vid Telefonplan leder till ”påtaglig skada på riksintresset för kulturmiljövården”, enligt Länsstyrelsen. Istället förordas nu betydligt mindre ambitiös arkitektur utan egentliga kvaliteter och sämre stadskvaliteter i och med att husen dras in från gatan.

Det säger Erik Slottner (KD), gruppledare i Stadsbyggnadsnämnden, med anledning av att nämnden i dag torsdag behandlar plansamrådet för Telefonfabriken 1 i Midsommarkransen.

– De i samrådet föreslagna bostadskvarteren vid Telefonplan bestod av ambitiös och spännande arkitektur med höga stadskvaliteter som skulle kunna bidra med ett mervärde till området. Detta vill Länsstyrelsen ersätta med fantasilösa byggnader som inte alls är lika tilltalande. Dessutom föreslår man att husen ska placeras längre ifrån gatan, vilket skapar en tråkigare och mindre stadsmässig miljö. Länsstyrelsen borde spela en betydligt mer konstruktiv roll och sluta motarbeta arkitektur som kan bidra till att lyfta stadsdelar och skapa mer attraktiva miljöer. Om det är detta riksintresset går ut på måste regeringen agera, säger Erik Slottner (KD).

Markus Nyman 076-122 99 11

Skola för barn med allergi får pris

Astma- och allergiskolan på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset får Bemötandepriset från Stockholms läns landsting 2017. Teamets stöd till barn

Våga fråga om våld i nära relationer!

Att bli slagen av den du älskar. Att bli psykiskt misshandlad av den du lever med. Att bli hotad av en familjemedlem. Att tvingas uppsöka vård för

Nu inför vi alkolås på SL:s stationer

De stationer där förarna kliver av och på SL:s tåg ska få alkolås. Det gör att låsen blir billigare att installera och kan införas snabbare i

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt