Länsstyrelsen hotar riksintresset

Om riksintresset går ut på att förfula och försämra stadsutvecklingen undrar jag vad vi ska med riksintresset till. Tyvärr är det dock så som Länsstyrelsen tycks tolka lagen. Den variationsrika och fantasifulla gestaltning som föreslogs för tre bostadskvarter med 150 bostäder vid Telefonplan leder till ”påtaglig skada på riksintresset för kulturmiljövården”, enligt Länsstyrelsen. Istället förordas nu betydligt mindre ambitiös arkitektur utan egentliga kvaliteter och sämre stadskvaliteter i och med att husen dras in från gatan.

Det säger Erik Slottner (KD), gruppledare i Stadsbyggnadsnämnden, med anledning av att nämnden i dag torsdag behandlar plansamrådet för Telefonfabriken 1 i Midsommarkransen.

– De i samrådet föreslagna bostadskvarteren vid Telefonplan bestod av ambitiös och spännande arkitektur med höga stadskvaliteter som skulle kunna bidra med ett mervärde till området. Detta vill Länsstyrelsen ersätta med fantasilösa byggnader som inte alls är lika tilltalande. Dessutom föreslår man att husen ska placeras längre ifrån gatan, vilket skapar en tråkigare och mindre stadsmässig miljö. Länsstyrelsen borde spela en betydligt mer konstruktiv roll och sluta motarbeta arkitektur som kan bidra till att lyfta stadsdelar och skapa mer attraktiva miljöer. Om det är detta riksintresset går ut på måste regeringen agera, säger Erik Slottner (KD).

Markus Nyman 076-122 99 11

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting