Länsstyrelsen och KD överens om Nobelcentret

Länsstyrelsen skriver i sitt remissutlåtande om Nobelcentret på Blasieholmen att det är positivt att området kan användas för en ny publik byggnad. Samtidigt har man synpunkter på att Nobelcentret blir alltför dominant och riktar kritik mot byggnadens utformning, bland annat vad gäller takavslutet.

Länsstyrelsens syn på Nobelcentret överensstämmer väl med den linje Kristdemokraterna har drivit.

– Kristdemokraterna stödjer förslaget om att bygga ett Nobelcenter på Blasieholmen. Samtidigt återstår ett par viktiga frågor. Kristdemokraterna vill ha en rundare byggnad med mer oregelbunden takutformning. Den föreslagna kubliknande byggnaden riskerar att bli ett alltför abrupt inslag i den kulturhistoriskt viktiga miljön på platsen, säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus och ledamot i Stadsbyggnadsnämnden.

– Jag anser också att tullhusets bevarande ska beaktas. Huset kan vara en del av den nya byggnaden, eller bevaras i anslutning till byggnaden. Ett alternativ är att flytta tullhuset till en annan plats. Även här är Länsstyrelsen inne på en liknande linje, säger Erik Slottner (KD).

Markus Nyman

Foto: Scharlotte Peppare

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde