Länsstyrelsen och KD överens om Nobelcentret

Länsstyrelsen skriver i sitt remissutlåtande om Nobelcentret på Blasieholmen att det är positivt att området kan användas för en ny publik byggnad. Samtidigt har man synpunkter på att Nobelcentret blir alltför dominant och riktar kritik mot byggnadens utformning, bland annat vad gäller takavslutet.

Länsstyrelsens syn på Nobelcentret överensstämmer väl med den linje Kristdemokraterna har drivit.

– Kristdemokraterna stödjer förslaget om att bygga ett Nobelcenter på Blasieholmen. Samtidigt återstår ett par viktiga frågor. Kristdemokraterna vill ha en rundare byggnad med mer oregelbunden takutformning. Den föreslagna kubliknande byggnaden riskerar att bli ett alltför abrupt inslag i den kulturhistoriskt viktiga miljön på platsen, säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus och ledamot i Stadsbyggnadsnämnden.

– Jag anser också att tullhusets bevarande ska beaktas. Huset kan vara en del av den nya byggnaden, eller bevaras i anslutning till byggnaden. Ett alternativ är att flytta tullhuset till en annan plats. Även här är Länsstyrelsen inne på en liknande linje, säger Erik Slottner (KD).

Markus Nyman

Foto: Scharlotte Peppare

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag