Låt barnmorskor leda ett nytt BB

För att underlätta situationen för förlossningsvården i Stockholms län vill Kristdemokraterna göra BB Nacka till Sveriges första barnmorskeledda förlossningsklinik. Det skriver barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin tillsammans med Nackas kommunalråd Jan-Eric Jansson i Svenska Dagbladet i dag.

Ella Bohlin (KD)– Nu när det står klart att Alliansen fortsätter styra landstinget finns förutsättningarna klara för att utöka vårdvalet för förlossningar och släppa fram barnmorskornas kompetens. Vi måste bygga ut förlossningsvården för att kunna ge de barn som föds i Stockholm en trygg start i livet, säger Ella Bohlin.

Erfarenheter från andra länder har visat att barnmorskeledda förlossningsenheter är säkra, uppskattade och fyller en viktig funktion.

– För oss som vill utveckla förlossningsvården i Stockholms län är det självklart att ge gravida kvinnor möjlighet att välja bland fler alternativ. På så sätt kan vi minska risken för att den som ska föda står utan plats och nå vår vision om att ingen ska hänvisas utanför länet , säger Ella Bohlin.

Läs hela debattartikeln i Svenska Dagbladet: Låt barnmorskor leda nytt BB i Nacka >>

För mer information:
Simon Olsson

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun

Landstinget vill bygga ut vården för tidigt födda barn

Sveriges största BB kan få nya lokaler för neonatalvården. Stockholms läns landsting har utrett de tidigt födda barnens behov på Södersjukhuse

Nya barnmorskor ska få avlönad introduktion

Sex månaders introduktion med lön för nyutexaminerade barnmorskor. Under de första tre månaderna går den nya barnmorskan bredvid en erfaren barn

Nu byter vi logotyp