Låt barnmorskor leda ett nytt BB

För att underlätta situationen för förlossningsvården i Stockholms län vill Kristdemokraterna göra BB Nacka till Sveriges första barnmorskeledda förlossningsklinik. Det skriver barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin tillsammans med Nackas kommunalråd Jan-Eric Jansson i Svenska Dagbladet i dag.

Ella Bohlin (KD)– Nu när det står klart att Alliansen fortsätter styra landstinget finns förutsättningarna klara för att utöka vårdvalet för förlossningar och släppa fram barnmorskornas kompetens. Vi måste bygga ut förlossningsvården för att kunna ge de barn som föds i Stockholm en trygg start i livet, säger Ella Bohlin.

Erfarenheter från andra länder har visat att barnmorskeledda förlossningsenheter är säkra, uppskattade och fyller en viktig funktion.

– För oss som vill utveckla förlossningsvården i Stockholms län är det självklart att ge gravida kvinnor möjlighet att välja bland fler alternativ. På så sätt kan vi minska risken för att den som ska föda står utan plats och nå vår vision om att ingen ska hänvisas utanför länet , säger Ella Bohlin.

Läs hela debattartikeln i Svenska Dagbladet: Låt barnmorskor leda nytt BB i Nacka >>

För mer information:
Simon Olsson

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4