Låt landstingsanställda provåka gratis med SL

Avläsning av SL-kort. Foto: Holger Ellgaard/Wikimedia Commons

Stockholm den 24 mars 2014

Kristdemokraterna föreslår att anställda inom Stockholms läns landsting som dagligen åker bil till sina arbeten ska få åka gratis med SL-trafiken under två veckor. Syftet är att locka fler att åka kollektivt och bidra till en hållbar Stockholmsregion.

Ella Bohlin (KD)– Med tanke på att Stockholms läns landsting har 43 000 anställda skulle det här kunna ge stor effekt på resandet i Stockholmsregionen och miljön. Många åker troligtvis bil till jobbet av gammal vana eller på grund en felaktig uppfattning om hur det är att åka kollektivt. På det här sättet vill vi visa att det går att få ihop vardagslivet, spara pengar och bidra till en bättre miljö med hjälp av SL-trafiken, säger Ella Bohlin, Kristdemokraternas förstanamn inför landstingsvalet i Stockholm.

Provåkning liknande den som Kristdemokraterna föreslår har nyligen genomförts i Nacka kommun, där 446 kommunanställda provåkte med SL. Efter bara två veckor uppgav 130 av dem att de skulle fortsätta resa med kollektivtrafiken i stället för bilen.

– Eftersom bara bilister provåker innebär vårt förslag om gratisåkandet egentligen ingen ökad kostnad förutom administration. Däremot kan det leda till ökade intäkter för SL om vi vinner över fler att ställa bilen, säger Karl Henriksson, gruppledare i trafiknämnden och tredjenamn för Kristdemokraterna i landstingsvalet.

Nacka Värmdö Posten 18 mars: Busstest fick 130 att parkera bilen (sid 34) >>

För mer information:
Simon Olsson

Ekerölinjen ännu en pendelbåtssuccé

Den nya pendelbåten mellan Ekerö och Stockholms city är en framgång och blir permanent, med dubbelt så hög kapacitet i rusningstid. Utvecklingen

End of the road? Miljarder saknas för Tvärförbindelse Södertörn

"Det här är illa, riktigt illa", säger Karl Henriksson (KD), angående att 5,6 miljarder kronor saknas för att bygga Tvärförbindelse Södertör

120 miljoner till förlossningsvården

I det kontinuerliga arbetet för en trygg förlossningsvård presenterar Alliansen idag ett paket av åtgärder. Kapaciteten och tillgängligheten sk

Ella Bohlin efter BB-marschen i Stockholm: ”Därför är jag hoppfull”

Kristdemokraternas barn- och äldrelandstingsråd Ella Bohlin skriver i Dagens Samhälle om den uppmärksammade sommaren i den svenska förlossningsv

Medlemsmöte -1 år kvar till valet