Låt landstingsanställda provåka gratis med SL

Avläsning av SL-kort. Foto: Holger Ellgaard/Wikimedia Commons

Stockholm den 24 mars 2014

Kristdemokraterna föreslår att anställda inom Stockholms läns landsting som dagligen åker bil till sina arbeten ska få åka gratis med SL-trafiken under två veckor. Syftet är att locka fler att åka kollektivt och bidra till en hållbar Stockholmsregion.

Ella Bohlin (KD)– Med tanke på att Stockholms läns landsting har 43 000 anställda skulle det här kunna ge stor effekt på resandet i Stockholmsregionen och miljön. Många åker troligtvis bil till jobbet av gammal vana eller på grund en felaktig uppfattning om hur det är att åka kollektivt. På det här sättet vill vi visa att det går att få ihop vardagslivet, spara pengar och bidra till en bättre miljö med hjälp av SL-trafiken, säger Ella Bohlin, Kristdemokraternas förstanamn inför landstingsvalet i Stockholm.

Provåkning liknande den som Kristdemokraterna föreslår har nyligen genomförts i Nacka kommun, där 446 kommunanställda provåkte med SL. Efter bara två veckor uppgav 130 av dem att de skulle fortsätta resa med kollektivtrafiken i stället för bilen.

– Eftersom bara bilister provåker innebär vårt förslag om gratisåkandet egentligen ingen ökad kostnad förutom administration. Däremot kan det leda till ökade intäkter för SL om vi vinner över fler att ställa bilen, säger Karl Henriksson, gruppledare i trafiknämnden och tredjenamn för Kristdemokraterna i landstingsvalet.

Nacka Värmdö Posten 18 mars: Busstest fick 130 att parkera bilen (sid 34) >>

För mer information:
Simon Olsson

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde