Låt landstingsanställda provåka gratis med SL

Avläsning av SL-kort. Foto: Holger Ellgaard/Wikimedia Commons

Stockholm den 24 mars 2014

Kristdemokraterna föreslår att anställda inom Stockholms läns landsting som dagligen åker bil till sina arbeten ska få åka gratis med SL-trafiken under två veckor. Syftet är att locka fler att åka kollektivt och bidra till en hållbar Stockholmsregion.

Ella Bohlin (KD)– Med tanke på att Stockholms läns landsting har 43 000 anställda skulle det här kunna ge stor effekt på resandet i Stockholmsregionen och miljön. Många åker troligtvis bil till jobbet av gammal vana eller på grund en felaktig uppfattning om hur det är att åka kollektivt. På det här sättet vill vi visa att det går att få ihop vardagslivet, spara pengar och bidra till en bättre miljö med hjälp av SL-trafiken, säger Ella Bohlin, Kristdemokraternas förstanamn inför landstingsvalet i Stockholm.

Provåkning liknande den som Kristdemokraterna föreslår har nyligen genomförts i Nacka kommun, där 446 kommunanställda provåkte med SL. Efter bara två veckor uppgav 130 av dem att de skulle fortsätta resa med kollektivtrafiken i stället för bilen.

– Eftersom bara bilister provåker innebär vårt förslag om gratisåkandet egentligen ingen ökad kostnad förutom administration. Däremot kan det leda till ökade intäkter för SL om vi vinner över fler att ställa bilen, säger Karl Henriksson, gruppledare i trafiknämnden och tredjenamn för Kristdemokraterna i landstingsvalet.

Nacka Värmdö Posten 18 mars: Busstest fick 130 att parkera bilen (sid 34) >>

För mer information:
Simon Olsson

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni

Ella Bohlin kallar till samråd kring förlossningar inför sommaren

Så ska personer med CP-skada få bättre träning

Förlossningsvården får extra pengar för sommaren

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi