Låt landstingsanställda provåka gratis med SL

Avläsning av SL-kort. Foto: Holger Ellgaard/Wikimedia Commons

Stockholm den 24 mars 2014

Kristdemokraterna föreslår att anställda inom Stockholms läns landsting som dagligen åker bil till sina arbeten ska få åka gratis med SL-trafiken under två veckor. Syftet är att locka fler att åka kollektivt och bidra till en hållbar Stockholmsregion.

Ella Bohlin (KD)– Med tanke på att Stockholms läns landsting har 43 000 anställda skulle det här kunna ge stor effekt på resandet i Stockholmsregionen och miljön. Många åker troligtvis bil till jobbet av gammal vana eller på grund en felaktig uppfattning om hur det är att åka kollektivt. På det här sättet vill vi visa att det går att få ihop vardagslivet, spara pengar och bidra till en bättre miljö med hjälp av SL-trafiken, säger Ella Bohlin, Kristdemokraternas förstanamn inför landstingsvalet i Stockholm.

Provåkning liknande den som Kristdemokraterna föreslår har nyligen genomförts i Nacka kommun, där 446 kommunanställda provåkte med SL. Efter bara två veckor uppgav 130 av dem att de skulle fortsätta resa med kollektivtrafiken i stället för bilen.

– Eftersom bara bilister provåker innebär vårt förslag om gratisåkandet egentligen ingen ökad kostnad förutom administration. Däremot kan det leda till ökade intäkter för SL om vi vinner över fler att ställa bilen, säger Karl Henriksson, gruppledare i trafiknämnden och tredjenamn för Kristdemokraterna i landstingsvalet.

Nacka Värmdö Posten 18 mars: Busstest fick 130 att parkera bilen (sid 34) >>

För mer information:
Simon Olsson

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun

Landstinget vill bygga ut vården för tidigt födda barn

Sveriges största BB kan få nya lokaler för neonatalvården. Stockholms läns landsting har utrett de tidigt födda barnens behov på Södersjukhuse

Nya barnmorskor ska få avlönad introduktion

Sex månaders introduktion med lön för nyutexaminerade barnmorskor. Under de första tre månaderna går den nya barnmorskan bredvid en erfaren barn

Nu byter vi logotyp