Låt landstingsanställda provåka gratis med SL

Avläsning av SL-kort. Foto: Holger Ellgaard/Wikimedia Commons

Stockholm den 24 mars 2014

Kristdemokraterna föreslår att anställda inom Stockholms läns landsting som dagligen åker bil till sina arbeten ska få åka gratis med SL-trafiken under två veckor. Syftet är att locka fler att åka kollektivt och bidra till en hållbar Stockholmsregion.

Ella Bohlin (KD)– Med tanke på att Stockholms läns landsting har 43 000 anställda skulle det här kunna ge stor effekt på resandet i Stockholmsregionen och miljön. Många åker troligtvis bil till jobbet av gammal vana eller på grund en felaktig uppfattning om hur det är att åka kollektivt. På det här sättet vill vi visa att det går att få ihop vardagslivet, spara pengar och bidra till en bättre miljö med hjälp av SL-trafiken, säger Ella Bohlin, Kristdemokraternas förstanamn inför landstingsvalet i Stockholm.

Provåkning liknande den som Kristdemokraterna föreslår har nyligen genomförts i Nacka kommun, där 446 kommunanställda provåkte med SL. Efter bara två veckor uppgav 130 av dem att de skulle fortsätta resa med kollektivtrafiken i stället för bilen.

– Eftersom bara bilister provåker innebär vårt förslag om gratisåkandet egentligen ingen ökad kostnad förutom administration. Däremot kan det leda till ökade intäkter för SL om vi vinner över fler att ställa bilen, säger Karl Henriksson, gruppledare i trafiknämnden och tredjenamn för Kristdemokraterna i landstingsvalet.

Nacka Värmdö Posten 18 mars: Busstest fick 130 att parkera bilen (sid 34) >>

För mer information:
Simon Olsson

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4