”Låt SL-kortet ge rabatter så att färre väljer bil”

Kristdemokraternas trafikpolitiker Karl Henriksson föreslår att SL ska ingå avtal med olika aktörer för att ge alternativa sätt att resa. Genom att SL-kortet ger rabatt på hyrbilar, bilpooler, taxi, budbilar, lånecyklar med mera ska fler kunna klara sig utan bil. Han berättar om förslaget i en debattartikel i Svenska Dagbladet.

Så här skriver Karl Henriksson i debattartikeln:

Stockholms län har Sveriges mest utbyggda kollektivtrafik. Där finns 53 pendeltågsstationer, 100 tunnelbanestationer, 450 busslinjer och flera andra sätt att resa med SL-trafiken. Fler blir det, tack vare Alliansens investeringar. Ändå är bilen är det vanligaste sättet att resa. Bilen har en stark ställning i Stockholms län, där 69 procent av hushållen har en privat bil.

Det finns personer som verkligen behöver bilen. Många har säkert precis som jag mött ett stort antal människor som uppger att de inte klarar sig utan att ha bil och vill ha möjligheten att använda den. Vi ser i de mätningar som gjorts att fler resor som hör fritiden till sker med bil och att fler väljer bilen vid resor över länsgränsen eller för tvärgående resor, det vill säga resor mellan destinationer på samma sida om Stockholms innerstad.

Det finns däremot också mycket att vinna för samhället på att fler väljer bort bilen. Allt tyder på att en Stockholmsregion med ett hållbart resande i framtiden kräver att betydligt färre kör bil än i dag. När fler människor väljer andra färdmedel kan våra miljöutmaningar mötas snabbare och framkomligheten öka. Vi i Alliansen har beslutat att resandet med kollektivtrafiken ska öka, liksom resor med cykel och andra sätt att ta sig fram.

För att skapa en hållbar utveckling behöver vi helt klart få fler att uppleva att de klarar av att få ihop sitt liv utan att behöva äga en egen bil.

Utgångspunkten för oss kristdemokrater är att leta efter nya sätt att arbeta med den offentliga trafiken. Vi är medvetna om att det är slitna klichéer men vi ser ett behov av att tänka utanför boxen för att inte fastna i traditionella hjulspår. Framtidens utmaningar kräver nya lösningar. Därför föreslår vi att SL-kortet ska ge rabatt på hyrbilar, bilpooler, taxi, budbilar, lånecyklar och andra sätt att smidigt ta sig fram och få ihop livet.

Genom att SL ingår avtal med olika aktörer kan vi ge alternativa sätt att resa och få fler att klara sig utan egen bil. Vi kommer aldrig att kunna bygga ut busslinjenätet och den övriga kollektivtrafiken så mycket att alla invånare får en tillgänglighet som kan konkurrera med bilen. Men vi kan bidra till en attraktiv kollektivtrafik som grunderbjudande, där kunderna kan komplettera med cykel, bil eller för den delen lastbil när de behöver det.

Företagen borde ha ett stort intresse av att samarbeta med SL och få ett stort antal möjliga kunder. Här finns alltså mycket som talar för att rabatterna inte behöver innebära någon kostnad för SL. Vi vill utreda vilka möjligheter som finns att öppna upp för den här typen av samarbeten. Med tydliga och kraftiga rabatter till våra trogna kunder i SL-trafiken minskar drivkraften att hålla fast vid det gamla. Vi kan på det sättet utveckla resandet i Stockholmsregionen och få fler att tänka i nya banor.

Karl Henriksson (KD)
ordförande, beredningen för trafikplanering


Förlossningsskadorna minskar i Stockholm

Andelen kvinnor som drabbades av allvarliga bristningar vid förlossning minskar i Stockholm, visar ny statistik från Socialstyrelsen. Bland förstf

Läs mer

KD överger skip-stop – utom för Nynäshamn

Kristdemokraternas stämma för Stockholms län och Stockholms stad beslutade i går kväll att gå till val på att ta bort skip-stop i pendeltågstr

Läs mer

”En förkämpe som gjorde otroligt mycket för vården för ME/CFS”

– Det är med stor sorg jag har nåtts av beskedet om Anne Örtegrens bortgång. Hon är värd den största respekt för sitt arbete med att lyfta f

Läs mer

Förstärkta resurser till psykiatri för ungdomar i Järvaområdet

Alliansen i Stockholms läns landsting tillför 6 miljoner kronor till Järva unga specialistcenter. Verksamheten som startade 2015 blir från årsski

Läs mer

Landstinget satsar på film för BB

Stockholms läns landsting beslutade i går att spela in filmer på tio olika språk för att stödja blivande och nyblivna föräldrar. Initiativet k

Läs mer

”Regeringen måste ta mer ansvar för de som drabbas av ME/CFS”

Vi är glada över att sjukdomen ME/CFS har fått mer uppmärksamhet den senaste tiden. Landstingsrådet Ella Bohlin och Kristdemokraterna har varit d

Läs mer

4,9 miljoner ska ge fler kulturtolksdoulor

Den uppskattade satsningen på stödpersoner vid förlossning för kvinnor med svagt socialt stöd eller bristande kunskaper i svenska får 4,9 miljon

Läs mer

Stockholm samlar vården för kvinnor med diabetes under graviditeten

Graviditetsdiabetes är ett växande hälsoproblem och allt fler kvinnor behöver vård i Stockholms län. Nu skapar Alliansen en enhet för att samla

Läs mer

160 miljoner för att korta väntetiderna på husläkarmottagningar

Alliansen i Stockholms läns landsting tillför ytterligare 160 miljoner kronor i nästa års budget för att korta köerna på länets husläkarmotta

Läs mer

Allt färre dör av stroke i Stockholms län

Antalet personer som avlider på grund av stroke eller med stroke som underliggande orsak är det lägsta hittills i Stockholms län. Det visar ny sta

Läs mer

tai iwin