”Låt SL-kortet ge rabatter så att färre väljer bil”

Kristdemokraternas trafikpolitiker Karl Henriksson föreslår att SL ska ingå avtal med olika aktörer för att ge alternativa sätt att resa. Genom att SL-kortet ger rabatt på hyrbilar, bilpooler, taxi, budbilar, lånecyklar med mera ska fler kunna klara sig utan bil. Han berättar om förslaget i en debattartikel i Svenska Dagbladet.

Så här skriver Karl Henriksson i debattartikeln:

Stockholms län har Sveriges mest utbyggda kollektivtrafik. Där finns 53 pendeltågsstationer, 100 tunnelbanestationer, 450 busslinjer och flera andra sätt att resa med SL-trafiken. Fler blir det, tack vare Alliansens investeringar. Ändå är bilen är det vanligaste sättet att resa. Bilen har en stark ställning i Stockholms län, där 69 procent av hushållen har en privat bil.

Det finns personer som verkligen behöver bilen. Många har säkert precis som jag mött ett stort antal människor som uppger att de inte klarar sig utan att ha bil och vill ha möjligheten att använda den. Vi ser i de mätningar som gjorts att fler resor som hör fritiden till sker med bil och att fler väljer bilen vid resor över länsgränsen eller för tvärgående resor, det vill säga resor mellan destinationer på samma sida om Stockholms innerstad.

Det finns däremot också mycket att vinna för samhället på att fler väljer bort bilen. Allt tyder på att en Stockholmsregion med ett hållbart resande i framtiden kräver att betydligt färre kör bil än i dag. När fler människor väljer andra färdmedel kan våra miljöutmaningar mötas snabbare och framkomligheten öka. Vi i Alliansen har beslutat att resandet med kollektivtrafiken ska öka, liksom resor med cykel och andra sätt att ta sig fram.

För att skapa en hållbar utveckling behöver vi helt klart få fler att uppleva att de klarar av att få ihop sitt liv utan att behöva äga en egen bil.

Utgångspunkten för oss kristdemokrater är att leta efter nya sätt att arbeta med den offentliga trafiken. Vi är medvetna om att det är slitna klichéer men vi ser ett behov av att tänka utanför boxen för att inte fastna i traditionella hjulspår. Framtidens utmaningar kräver nya lösningar. Därför föreslår vi att SL-kortet ska ge rabatt på hyrbilar, bilpooler, taxi, budbilar, lånecyklar och andra sätt att smidigt ta sig fram och få ihop livet.

Genom att SL ingår avtal med olika aktörer kan vi ge alternativa sätt att resa och få fler att klara sig utan egen bil. Vi kommer aldrig att kunna bygga ut busslinjenätet och den övriga kollektivtrafiken så mycket att alla invånare får en tillgänglighet som kan konkurrera med bilen. Men vi kan bidra till en attraktiv kollektivtrafik som grunderbjudande, där kunderna kan komplettera med cykel, bil eller för den delen lastbil när de behöver det.

Företagen borde ha ett stort intresse av att samarbeta med SL och få ett stort antal möjliga kunder. Här finns alltså mycket som talar för att rabatterna inte behöver innebära någon kostnad för SL. Vi vill utreda vilka möjligheter som finns att öppna upp för den här typen av samarbeten. Med tydliga och kraftiga rabatter till våra trogna kunder i SL-trafiken minskar drivkraften att hålla fast vid det gamla. Vi kan på det sättet utveckla resandet i Stockholmsregionen och få fler att tänka i nya banor.

Karl Henriksson (KD)
ordförande, beredningen för trafikplanering


Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Läs mer

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Läs mer

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Läs mer

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Läs mer

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm 

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

Läs mer

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Läs mer

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Läs mer

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Läs mer

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Läs mer

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4

Läs mer

tai iwin