”Låt SL-kortet ge rabatter så att färre väljer bil”

Kristdemokraternas trafikpolitiker Karl Henriksson föreslår att SL ska ingå avtal med olika aktörer för att ge alternativa sätt att resa. Genom att SL-kortet ger rabatt på hyrbilar, bilpooler, taxi, budbilar, lånecyklar med mera ska fler kunna klara sig utan bil. Han berättar om förslaget i en debattartikel i Svenska Dagbladet.

Så här skriver Karl Henriksson i debattartikeln:

Stockholms län har Sveriges mest utbyggda kollektivtrafik. Där finns 53 pendeltågsstationer, 100 tunnelbanestationer, 450 busslinjer och flera andra sätt att resa med SL-trafiken. Fler blir det, tack vare Alliansens investeringar. Ändå är bilen är det vanligaste sättet att resa. Bilen har en stark ställning i Stockholms län, där 69 procent av hushållen har en privat bil.

Det finns personer som verkligen behöver bilen. Många har säkert precis som jag mött ett stort antal människor som uppger att de inte klarar sig utan att ha bil och vill ha möjligheten att använda den. Vi ser i de mätningar som gjorts att fler resor som hör fritiden till sker med bil och att fler väljer bilen vid resor över länsgränsen eller för tvärgående resor, det vill säga resor mellan destinationer på samma sida om Stockholms innerstad.

Det finns däremot också mycket att vinna för samhället på att fler väljer bort bilen. Allt tyder på att en Stockholmsregion med ett hållbart resande i framtiden kräver att betydligt färre kör bil än i dag. När fler människor väljer andra färdmedel kan våra miljöutmaningar mötas snabbare och framkomligheten öka. Vi i Alliansen har beslutat att resandet med kollektivtrafiken ska öka, liksom resor med cykel och andra sätt att ta sig fram.

För att skapa en hållbar utveckling behöver vi helt klart få fler att uppleva att de klarar av att få ihop sitt liv utan att behöva äga en egen bil.

Utgångspunkten för oss kristdemokrater är att leta efter nya sätt att arbeta med den offentliga trafiken. Vi är medvetna om att det är slitna klichéer men vi ser ett behov av att tänka utanför boxen för att inte fastna i traditionella hjulspår. Framtidens utmaningar kräver nya lösningar. Därför föreslår vi att SL-kortet ska ge rabatt på hyrbilar, bilpooler, taxi, budbilar, lånecyklar och andra sätt att smidigt ta sig fram och få ihop livet.

Genom att SL ingår avtal med olika aktörer kan vi ge alternativa sätt att resa och få fler att klara sig utan egen bil. Vi kommer aldrig att kunna bygga ut busslinjenätet och den övriga kollektivtrafiken så mycket att alla invånare får en tillgänglighet som kan konkurrera med bilen. Men vi kan bidra till en attraktiv kollektivtrafik som grunderbjudande, där kunderna kan komplettera med cykel, bil eller för den delen lastbil när de behöver det.

Företagen borde ha ett stort intresse av att samarbeta med SL och få ett stort antal möjliga kunder. Här finns alltså mycket som talar för att rabatterna inte behöver innebära någon kostnad för SL. Vi vill utreda vilka möjligheter som finns att öppna upp för den här typen av samarbeten. Med tydliga och kraftiga rabatter till våra trogna kunder i SL-trafiken minskar drivkraften att hålla fast vid det gamla. Vi kan på det sättet utveckla resandet i Stockholmsregionen och få fler att tänka i nya banor.

Karl Henriksson (KD)
ordförande, beredningen för trafikplanering


Stockholm får Sveriges första kunskapscenter för diabetes

Alliansen i Stockholms läns landsting bygger ut vården för barn med diabetes. Stockholm blir först i landet med ett särskilt kunskapscenter inrik

Läs mer

Ella Bohlin (KD) oroad för äldre: ”Inför vaccin mot influensa”

Väntetiderna till vården är långa. Det beror bland annat på influensasäsongen. De som drabbas värst är äldre. Äldrelandstingsrådet Ella Boh

Läs mer

KD kräver stopp för att kommunen tar över Stockholms privata äldreboenden

De senaste åren har det rödgrönrosa styret i Stockholms stad fört över välfungerande äldreboenden till kommunal regi. Kristdemokraterna besluta

Läs mer

Låt apoteken få ta emot patienter

I dag får många vänta för länge innan de får vård. Det gör att många går till akuten i stället, trots att de egentligen inte behöver akut

Läs mer

Stockholm först i landet med specialistmottagningar för sömnapné

Två specialistmottagningar med uppdrag att ta hand om personer som slutar andas när de sover (obstruktiv sömnapné) öppnar i Stockholm. Stockholm

Läs mer

Nu inför vi hemtester för att upptäcka livmoderhalscancer

Enligt ny statistik från Cancerfonden ökar antalet fall av livmoderhalscancer i Sverige (Cancerfondsrapporten 2018). Antalet kvinnor som insjuknade

Läs mer

Vi söker en valombudsman

Kristdemokraterna Stockholms stad är ett partidistrikt inom Kristdemokraterna, distriktet omfattar Stockholms kommun. Distriktet består av nio lokal

Läs mer

”Ett stort svek att ta bort personliga assistenter för barn och äldre”

Regeringens utredare föreslår att barn under 12 år och äldre över 80 år inte ska ha rätt till personlig assistans. Barn- och äldrelandstingsr

Läs mer

Geriatriken kvar i Danderyd när Alliansen gör en ny plan

Den geriatriska vården blir kvar på Danderyds sjukhus. Den äldre delen av befolkningen i Stockholms län ökar allt snabbare, och därför beslutar

Läs mer

Fler fick vård i tid under 2017 – och sjukvården i Stockholm gjorde ett överskott

Fler stockholmare fick vård i tid hos sin husläkare eller specialistläkare under 2017. För husläkarbesök ökade uppfyllnaden av vårdgarantin me

Läs mer