Lätt hitta exempel om enhetstaxa – om de inte behöver motsvara Stockholm

Debatten om eventuell enhetstaxa, det vill säga att alla SL-resor ska ha samma pris, går vidare. Senast skrev oppositionslandstingsrådet Erika Ullberg (S) på Svenska Dagbladets debattsida till bland annat enhetstaxans försvar. Hon tycker att SL ska se vissa andra städer som en förebild, och nämner Lyons enhetstaxa som ett ”russin” att plocka ur kakan eftersom ”Lyon liknar Stockholm och har nästan lika stor befolkningsmängd”.

När det gäller Lyons enhetstaxa som förebild kan man konstatera att denna taxa gäller i en radie på ungefär 20 kilometer. Det är en sträcka som motsvarar sträckan från T-centralen till Norsborg. Från Grisslehamn till Stockholm C är det ungefär 110 kilometer.

Det är lätt att hitta exempel på enhetstaxa om man inte letar efter exempel som motsvarar Stockholms län…

Som jag berättade för några dagar sedan är Kristdemokraterna emot enhetstaxa, främst av rättviseskäl. Det är inte rättvist att den som reser en kilometer ska betala lika mycket som den som reser 40 kilometer.

Karl Henriksson (KD)Karl Henriksson (KD)
Trafiknämnden

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde