Lätt hitta exempel om enhetstaxa – om de inte behöver motsvara Stockholm

Debatten om eventuell enhetstaxa, det vill säga att alla SL-resor ska ha samma pris, går vidare. Senast skrev oppositionslandstingsrådet Erika Ullberg (S) på Svenska Dagbladets debattsida till bland annat enhetstaxans försvar. Hon tycker att SL ska se vissa andra städer som en förebild, och nämner Lyons enhetstaxa som ett ”russin” att plocka ur kakan eftersom ”Lyon liknar Stockholm och har nästan lika stor befolkningsmängd”.

När det gäller Lyons enhetstaxa som förebild kan man konstatera att denna taxa gäller i en radie på ungefär 20 kilometer. Det är en sträcka som motsvarar sträckan från T-centralen till Norsborg. Från Grisslehamn till Stockholm C är det ungefär 110 kilometer.

Det är lätt att hitta exempel på enhetstaxa om man inte letar efter exempel som motsvarar Stockholms län…

Som jag berättade för några dagar sedan är Kristdemokraterna emot enhetstaxa, främst av rättviseskäl. Det är inte rättvist att den som reser en kilometer ska betala lika mycket som den som reser 40 kilometer.

Karl Henriksson (KD)Karl Henriksson (KD)
Trafiknämnden

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol