Lindblom (V) förstår inte hur hemtjänsten arbetar

Den rödgröna majoriteten i stadshuset vill minska användandet av bilar inom hemtjänsten i Stockholms stad. Margaretha Åkerberg (KD) sågar förslaget och vill i stället införa generella parkeringstillstånd för hemtjänstbilar för att göra vården mer effektiv.

Trafikskylt: "Varning för cykel". Foto: Pixabay (CC BY-SA)– Nu under vintern är det extra besvärligt för alla som under dygnets alla timmar ger omvårdnad, leenden och hjälp av olika slag till människor i stort behov av stöd. Vi behöver göra det möjligt för dem att komma i tid och få rimliga arbetsvillkor. Med generellt parkeringstillstånd sparar de mycket tid och energi, säger Margaretha Åkerberg (KD).

Äldreborgarrådet Clara Lindblom (V) hänvisar personalen till att cykla eller gå i stället för att med bil ta sig fram till människor i behov av hemtjänst. Margaretha Åkerberg, som tidigare har arbetat som distriktssköterska i Stockholms stad, anser att kravet är orimligt.

– Det är uppenbart att Clara Lindblom inte förstår vad hemtjänstarbetet innebär. När ett larm går behöver personalen snabbt ta sig från en brukare till en annan. Om syftet är att förbättra för miljön är det bättre att satsa på elbilar. I dag får medarbetarna själva stå för parkeringsavgifter och böter. Det är ovärdigt när det handlar om människor som gör en jätteinsats i samhället, säger Margaretha Åkerberg.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,