Lys upp Stockholm!

Erik Slottner (KD)

Pressmeddelande, Kristdemokraterna i Stockholms stadshus

Kristdemokraterna har varit drivande i att få fram ett ljusprogram för Stockholms stad samt att vitmåla viadukter och annan betongkonstruktion. Den nya majoritetens budgetförslag för 2015 sänker ambitionerna och minskar anslagen för ljusprogrammet med två miljoner kronor och nämner inte vitmålningen överhuvudtaget.

– Kristdemokraterna vill att Stockholms broar, öppna platser, parker och offentliga byggnader är upplysta, inte minst under de mörka månaderna. Det bidrar till ökad trivsel och säkerhet. Vi satsar därmed två miljoner mer än majoriteten på detta i vårt budgetförslag för 2015, säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus.

Kristdemokraterna initierade under föregående mandatperiod även en satsning på att vitmåla viadukter, i syfte att skapa vackrare, tryggare och mer trivsamma stadsmiljöer.

– Satsningen på att vitmåla gråa tråkiga viadukter och passager har påbörjats men är långt ifrån klar. Kristdemokraterna föreslår därför att ytterligare fem miljoner kronor satsas för detta ändamål, säger Erik Slottner (KD).

Markus Nyman

Skola för barn med allergi får pris

Astma- och allergiskolan på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset får Bemötandepriset från Stockholms läns landsting 2017. Teamets stöd till barn

Våga fråga om våld i nära relationer!

Att bli slagen av den du älskar. Att bli psykiskt misshandlad av den du lever med. Att bli hotad av en familjemedlem. Att tvingas uppsöka vård för

Nu inför vi alkolås på SL:s stationer

De stationer där förarna kliver av och på SL:s tåg ska få alkolås. Det gör att låsen blir billigare att installera och kan införas snabbare i

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt