Lyssna på barnmorskorna!

Stockholm den 12 juli 2013

Under våren har barnmorskor runt om i Sverige tagit initiativ till demonstrationer för bättre villkor, bland annat utanför Landstingshuset i Stockholm. Barnmorskorna har en ansträngd situation och en arbetsmiljö som i de flesta andra yrken hade varit oacceptabel. De som arbetar inom förlossningsvården har rätt till en säker och trygg arbetsmiljö.

– Vi sympatiserar med barnmorskorna. Deras krav är inte orimliga. De vill kunna gå på toaletten, vara säkra på att det finns personal till födande kvinnor och ha möjlighet till lunchrast under sitt arbetspass. Sommarens brist på förlossningsplatser skapar oro för många av oss som snart ska föda barn, säger Caroline Szyber och Ella Bohlin, båda med tunga uppdrag inom Kristdemokraterna i Stockholm, med anledning av den artikel de i dag skriver på Svenska Dagbladets debattsida om behovet av fler förlossningsplatser.

– Många blivande mammor skickas till Uppsala, Västerås, Eskilstuna eller rentav Sundsvall när det är dags för förlossning. Det är bråttom att skapa en hållbar situation på Stockholms förlossningskliniker. Vi kan inte ha en situation där säkerheten för barn och mammor hotas, säger Caroline Szyber, riksdagsledamot och distriktsordförande för Stockholms stad.

Den tidigare KDU-ordföranden Ella Bohlin arbetar på Kristdemokraternas regeringskansli och sitter i distriktsstyrelsen för Stockholms stad.

– I Stockholmspolitiken har det pratats om en ny förlossningsklinik vid S:t Görans sjukhus i åratal, men ingenting har hänt. Det är dags att dessa tankar och idéer realiseras så att vi ser resultat i faktiska vårdplatser, säger Ella Bohlin.

För mer information:
Caroline Szyber (KD)
Riksdagsledamot, Distriktsordförande Stockholms stad

Ella Bohlin (KD)
Distriktsstyrelsen
Stockholms stad

Debattartikeln i dagens SvD kan läsas här:

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,

Landstingets nya krav: Mer delaktighet för personer med funktionsnedsättning