Lyssna på barnmorskorna!

Stockholm den 12 juli 2013

Under våren har barnmorskor runt om i Sverige tagit initiativ till demonstrationer för bättre villkor, bland annat utanför Landstingshuset i Stockholm. Barnmorskorna har en ansträngd situation och en arbetsmiljö som i de flesta andra yrken hade varit oacceptabel. De som arbetar inom förlossningsvården har rätt till en säker och trygg arbetsmiljö.

– Vi sympatiserar med barnmorskorna. Deras krav är inte orimliga. De vill kunna gå på toaletten, vara säkra på att det finns personal till födande kvinnor och ha möjlighet till lunchrast under sitt arbetspass. Sommarens brist på förlossningsplatser skapar oro för många av oss som snart ska föda barn, säger Caroline Szyber och Ella Bohlin, båda med tunga uppdrag inom Kristdemokraterna i Stockholm, med anledning av den artikel de i dag skriver på Svenska Dagbladets debattsida om behovet av fler förlossningsplatser.

– Många blivande mammor skickas till Uppsala, Västerås, Eskilstuna eller rentav Sundsvall när det är dags för förlossning. Det är bråttom att skapa en hållbar situation på Stockholms förlossningskliniker. Vi kan inte ha en situation där säkerheten för barn och mammor hotas, säger Caroline Szyber, riksdagsledamot och distriktsordförande för Stockholms stad.

Den tidigare KDU-ordföranden Ella Bohlin arbetar på Kristdemokraternas regeringskansli och sitter i distriktsstyrelsen för Stockholms stad.

– I Stockholmspolitiken har det pratats om en ny förlossningsklinik vid S:t Görans sjukhus i åratal, men ingenting har hänt. Det är dags att dessa tankar och idéer realiseras så att vi ser resultat i faktiska vårdplatser, säger Ella Bohlin.

För mer information:
Caroline Szyber (KD)
Riksdagsledamot, Distriktsordförande Stockholms stad

Ella Bohlin (KD)
Distriktsstyrelsen
Stockholms stad

Debattartikeln i dagens SvD kan läsas här:

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De

KD stad och län satsar på nya och gamla talanger