Lyssna på barnmorskorna!

Stockholm den 12 juli 2013

Under våren har barnmorskor runt om i Sverige tagit initiativ till demonstrationer för bättre villkor, bland annat utanför Landstingshuset i Stockholm. Barnmorskorna har en ansträngd situation och en arbetsmiljö som i de flesta andra yrken hade varit oacceptabel. De som arbetar inom förlossningsvården har rätt till en säker och trygg arbetsmiljö.

– Vi sympatiserar med barnmorskorna. Deras krav är inte orimliga. De vill kunna gå på toaletten, vara säkra på att det finns personal till födande kvinnor och ha möjlighet till lunchrast under sitt arbetspass. Sommarens brist på förlossningsplatser skapar oro för många av oss som snart ska föda barn, säger Caroline Szyber och Ella Bohlin, båda med tunga uppdrag inom Kristdemokraterna i Stockholm, med anledning av den artikel de i dag skriver på Svenska Dagbladets debattsida om behovet av fler förlossningsplatser.

– Många blivande mammor skickas till Uppsala, Västerås, Eskilstuna eller rentav Sundsvall när det är dags för förlossning. Det är bråttom att skapa en hållbar situation på Stockholms förlossningskliniker. Vi kan inte ha en situation där säkerheten för barn och mammor hotas, säger Caroline Szyber, riksdagsledamot och distriktsordförande för Stockholms stad.

Den tidigare KDU-ordföranden Ella Bohlin arbetar på Kristdemokraternas regeringskansli och sitter i distriktsstyrelsen för Stockholms stad.

– I Stockholmspolitiken har det pratats om en ny förlossningsklinik vid S:t Görans sjukhus i åratal, men ingenting har hänt. Det är dags att dessa tankar och idéer realiseras så att vi ser resultat i faktiska vårdplatser, säger Ella Bohlin.

För mer information:
Caroline Szyber (KD)
Riksdagsledamot, Distriktsordförande Stockholms stad

Ella Bohlin (KD)
Distriktsstyrelsen
Stockholms stad

Debattartikeln i dagens SvD kan läsas här:

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde