Majoriteten oense om Nobelcentret

Majoriteten fastslog efter valet att man kommer att vara enade i stadsbyggnadsfrågor och inte göra sig beroende av andra partier. Det löftet höll inte ens i 18 månader. Nu står det klart att de rödgrönrosa partierna inte är eniga om det planerade Nobelcentret på Blasieholmen. Kommer Socialdemokraterna trots detta att baxa igenom det alltmer kritiserade Nobelcentret?

Det säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus och ledamot i stadsbyggnadsnämnden.

– Kristdemokraterna säger nej till det föreslagna Nobelcentret. Byggnaden påminner om en guldfärgad kärnkraftsreaktor och är alldeles för modernistisk, fyrkantig och brutal för denna kulturhistoriskt känsliga plats, säger Erik Slottner (KD).

– Ska Nobelcentret över huvud taget vara aktuellt på Blasieholmen måste arkitekturen anpassas till omkringliggande bebyggelse. Därutöver är det angeläget att Tullhuset bevaras. Den byggnad som nu föreslås tar väldigt stor plats och riskerar att förminska Nationalmuseum och omgivande bebyggelse på ett olyckligt sätt. Därför kommer Kristdemokraterna rösta nej, avslutar Erik Slottner (KD).

Markus Nyman

Foto: Scharlotte Peppare

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol