Majoriteten oense om Nobelcentret

Majoriteten fastslog efter valet att man kommer att vara enade i stadsbyggnadsfrågor och inte göra sig beroende av andra partier. Det löftet höll inte ens i 18 månader. Nu står det klart att de rödgrönrosa partierna inte är eniga om det planerade Nobelcentret på Blasieholmen. Kommer Socialdemokraterna trots detta att baxa igenom det alltmer kritiserade Nobelcentret?

Det säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus och ledamot i stadsbyggnadsnämnden.

– Kristdemokraterna säger nej till det föreslagna Nobelcentret. Byggnaden påminner om en guldfärgad kärnkraftsreaktor och är alldeles för modernistisk, fyrkantig och brutal för denna kulturhistoriskt känsliga plats, säger Erik Slottner (KD).

– Ska Nobelcentret över huvud taget vara aktuellt på Blasieholmen måste arkitekturen anpassas till omkringliggande bebyggelse. Därutöver är det angeläget att Tullhuset bevaras. Den byggnad som nu föreslås tar väldigt stor plats och riskerar att förminska Nationalmuseum och omgivande bebyggelse på ett olyckligt sätt. Därför kommer Kristdemokraterna rösta nej, avslutar Erik Slottner (KD).

Markus Nyman

Foto: Scharlotte Peppare

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde