Majoriteten svänger efter KD-kritik

– Jag är glad att Stockholms stad har lyssnat på Kristdemokraternas kritik mot att det har funnits upp till 200 tomma platser per natt på transitboendet för flyktingfamiljer på Kämpetorpsskolan i Älvsjö. Att flytta verksamheten till mer ändamålsenliga lokaler i Vårberg och istället öppna Kämpetorpsskolan för ensamkommande flyktingbarn gör att staden hjälper fler människor på ett bra sätt, säger Sofia Modigh (KD), gruppledare i Socialnämnden.

Sofia Modigh (KD) har kritiserat den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stad för att staden enbart släpper in barnfamiljer på transitboendet i Älvsjö. Kristdemokraterna har föreslagit att målgruppen ska utvidgas, så att fler transitflyktingar kan erbjudas plats, eller att en annan lämplig lösning ska hittas för att undvika tomma platser i onödan. Nu ska transitboendets verksamhet flytta till Vårberg och lokalerna i Älvsjö användas till boende för ensamkommande flyktingbarn.

– Stockholms stad står inför en stor utmaning med en hög tillströmning av flyktingar. Det kräver att de lokaler som finns används på ett flexibelt och ändamålsenligt sätt. Antalet ensamkommande barn fortsätter att öka, medan antalet familjer som tillfälligt är i Sverige som transitflyktingar inte är lika många. Att öppna lokalerna i Älvsjö för ensamkommande barn gör att stadens resurser används på ett bättre och mer effektivt sätt, avslutar Sofia Modigh (KD).
Markus Nyman

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde