Melodifestival i Väsby!

Ewa talar
Foto: Scharlotte Peppare

I morgon lördag 8/2 arrangeras Väsby Melodifestival för personer med funktionsnedsättning för fjärde året i rad. På plats finns 14 artister från hela landet, levande orkester och en namnkunnig jury.

Förutom vinsten kommer vinnaren att representera Sverige i den internationella tävlingen som äger rum den 2 maj.

Ewa Samuelsson (KD), bitr. Socialborgarråd med ansvar för tillgänglighets- och funktionshinderfrågor, kommer att vara på plats i Upplands Väsby för att följa finalen.

− Det är väldigt roligt att melodifestivalen har växt i omfattning och lockar allt fler artister och en stor publik. Det är viktigt att kulturlivet är öppet och tillgängligt för alla, även för personer med funktionsnedsättning. Min vision är att finalen på sikt ska kunna äga rum i Globen eller i någon annan stor arena i länet, säger Ewa Samuelsson (KD).

I finalen representeras Stockholms stad av Viktoria Valverde och Christian Löfgren. Dessa artister vann Stockholms stads deltävling, som ägde rum på Stockholms stadsteater den 30 september 2013.

Juryn består av Pär Johansson, verksamhetsledare för Glada Hudikteatern, sångerskan Ankie Bagger som har egen schlagererfarenhet samt Johanna Bergsten som är projektledare för FUB:s internationella projekt Come Together.

Konferencierer är Fredrik Berling, känd från SVT:s Bolibompa, Hjärnkontoret och Lilla Sportspegeln, samt Tommy Fagerberg.

Presskontakt, Ewa Samuelsson (KD):
Markus Nyman

Övrigt:
Melodifestivalen äger rum lördag 8/2 klockan 18.30 i mässhallen på Scandic Infra City i Upplands Väsby.

Det är möjligt att se melodifestivalen live på nätet på http://www.upplandsvasby.se/

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4