Mer tid på förskolan – rödgrönrosa felprioritering

– Den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stad prioriterar fel när de väljer att satsa på ”rätt till heltid” i förskolan för barn till föräldralediga, när pengarna istället skulle kunna användas till mindre barngrupper. Detta beslut saknar helt barnperspektiv.

Det säger Erik Slottner (KD), gruppledare i stadshuset, med anledning av att majoriteten i stadshuset nu beslutat sig för att även barn till föräldralediga ska kunna lämnas 40 timmar i förskolan, jämfört med dagens 30 timmar.

– Stockholm har idag generösa regler jämfört med andra kommuner när barn till föräldralediga får gå 30 timmar i veckan i förskolan. Att utöka denna tid till 40 timmar är inte en refrom som gynnar barnen och riskerar att leda till ännu större barngrupper, säger Erik Slottner.

– Finansborgarrådet hävdar att mer tid i förskolan ger barnen bättre skolreusltat. Men få tror nog på allvar att en utökning av vistelsetiden från 30 till 40 timmar i veckan skulle göra några underverk i det avseendet. Tvärtom pekar mycket på att det barn skulle behöva är mer tid med sina föräldrar, vilket denna reform motverkar.

– Den rödgrönsrosa majoriteten måste lära sig att prioritera. Ökad vistelsetid kostar pengar och då tränger det ut andra satsningar. Vi måste göra det som är bäst för barnen och för oss kristdemokrater går mindre barngrupper före längre tid på förskolan, avslutar Erik Slottner (KD)

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län