Mer valfrihet i färdtjänsten

Det var med stort intresse som jag läste tidigare färdtjänstnämndsordföranden Anna Starbrinks (FP) debattartikel om valfrihet i färdtjänsten, som publicerats på DN Debatt på webben. Jag och Kristdemokraterna delar i allt väsentligt hennes bedömningar.Valfrihet har gått som en röd tråd genom hela mitt politiska engagemang. I Huddinge kommun har jag drivit (och fått igenom) fritt val inom så vitt skilda områden som SFI-undervisning och familjerådgivning, och som ordförande i äldreomsorgsnämnden i Huddinge var jag en av de första som fattade beslut om ett valfrihetssystem inom hemtjänsten enligt den nya Lagen om Valfrihetssystem (LOV). I Stockholms läns landsting har jag varit engagerad i projektet Fritt Val av hjälpmedel och ivrat för att vårdval ska införas inom fler områden. För mig är det självklart att en viktig prioritering i arbetet med färdtjänsten är ökad valfrihet – både rätten att välja vilket taxiföretag man vill anlita och möjligheten till ett friare resande för den som är beroende av färdtjänst.Men land ska på lag byggas. Det är viktigt att Stockholms läns landsting följer de lagar och regler som gäller och idag kan LOV endast användas vid upphandlingar inom sjukvård och social omsorg. Jag ska därför ta initiativ till en uppvaktning av civilminster Stefan Attefall för att få till stånd en utvidgning av användningsområdet för LOV till att omfatta även bland annat färdtjänst, sjukresor och turbundna resor.

Karl Henriksson

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos