Mer valfrihet i färdtjänsten

Det var med stort intresse som jag läste tidigare färdtjänstnämndsordföranden Anna Starbrinks (FP) debattartikel om valfrihet i färdtjänsten, som publicerats på DN Debatt på webben. Jag och Kristdemokraterna delar i allt väsentligt hennes bedömningar.Valfrihet har gått som en röd tråd genom hela mitt politiska engagemang. I Huddinge kommun har jag drivit (och fått igenom) fritt val inom så vitt skilda områden som SFI-undervisning och familjerådgivning, och som ordförande i äldreomsorgsnämnden i Huddinge var jag en av de första som fattade beslut om ett valfrihetssystem inom hemtjänsten enligt den nya Lagen om Valfrihetssystem (LOV). I Stockholms läns landsting har jag varit engagerad i projektet Fritt Val av hjälpmedel och ivrat för att vårdval ska införas inom fler områden. För mig är det självklart att en viktig prioritering i arbetet med färdtjänsten är ökad valfrihet – både rätten att välja vilket taxiföretag man vill anlita och möjligheten till ett friare resande för den som är beroende av färdtjänst.Men land ska på lag byggas. Det är viktigt att Stockholms läns landsting följer de lagar och regler som gäller och idag kan LOV endast användas vid upphandlingar inom sjukvård och social omsorg. Jag ska därför ta initiativ till en uppvaktning av civilminster Stefan Attefall för att få till stånd en utvidgning av användningsområdet för LOV till att omfatta även bland annat färdtjänst, sjukresor och turbundna resor.

Karl Henriksson

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde