Michael Stjernström tar över sjötrafiken för KD

Stockholm den 11 december 2013

I går beslutade trafiknämnden i landstinget att Michael Stjernström blir Kristdemokraternas nya representant i beredningen för sjötrafik, som behandlar skärgårdstrafik, pendelbåtar och andra ärenden som gäller kollektivtrafiken till sjöss.

Michael Stjernström (KD)– Jag har ett stort intresse för sjötrafikfrågor och ser fram emot att utveckla skärgårdstrafiken och pendelbåtstrafiken i Stockholms län. Arbetet handlar om att verka för en modern, effektiv kollektivtrafik och om att se till att dagens ångbåtar och andra klassiska delar av skärgårdstrafiken som har ett stort kulturellt värde har viktiga arbetsuppgifter även i framtiden, säger Michael Stjernström (KD).

Tidigare har Michael Stjernström bland annat varit förste vice ordförande i Waxholmsbolagets styrelse, en post han hade 1998–2002. Han har arbetat med trafikpolitk i Stockholms läns landsting i 15 år och har tidigare varit riksdagsledamot.

– Beredningen kommer att ha en viktig uppgift i arbetet med upphandlingen av framtidens skärgårdstrafik. På kort sikt handlar det om att säkerställa att skärgårdstrafiken inte drabbas av neddragningar genom de kostnader som uppstått av att upphandlingen avbröts. På längre sikt handlar det om att den nya upphandlingen tas fram i samråd med intresseorganisationer och andra berörda i skärgården, säger Michael Stjernström (KD).

För mer information:
Simon Olsson

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,

Landstingets nya krav: Mer delaktighet för personer med funktionsnedsättning

Den 1 januari ska alla som arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting ha ett normkritiskt förhållningssätt. Det är en del av landstingets n

”Skicka ut kallelse om att ge blod”

Blodcentralen i Stockholm berättar att det behövs mer blod inför jul- och nyårshelgerna. Kristdemokraterna vill göra påfyllningen av blodlagren

Ny tidsplan för vårdval geriatrik

Det nya vårdvalet för geriatriken i Stockholms läns landsting kommer inte att starta i januari 2018 som planerat. Orsaken är bland annat att lands