Miljardsatsningar på Saltsjöbanan och Tvärbanan

I går bestämde landstingsfullmäktige att Tvärbanan ska förlängas från Sickla udde till Sickla station och att Saltsjöbanan ska rustas upp. Vi berättade om beslutet om Tvärbanan i juni och är i dag glada över att Kristdemokraterna fått igenom sin politik genom hela processen.

Karl Henriksson (KD) som sitter i trafiknämnden i Stockholms läns landsting har kommenterat besluten på sin blogg. Så här skriver han om kollektivtrafiken:

Stockholms kollektivtrafik är inte dålig idag, men målet ska inte sättas lägre än att vi ska ha en kollektivtrafik i världsklass. Det behövs – för både miljöns och tillväxtens skull. Med de satsningar som vi gör och planerar att göra har vi goda chanser att nå dit. Gårdagens beslut var viktiga steg på vägen.

SVT:s ABC-nyheter och Nacka Värmdö-Posten skriver om beslutet i landstingsfullmäktige.

Här kan du läsa om fullmäktiges beslut i går.

Skola för barn med allergi får pris

Astma- och allergiskolan på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset får Bemötandepriset från Stockholms läns landsting 2017. Teamets stöd till barn

Våga fråga om våld i nära relationer!

Att bli slagen av den du älskar. Att bli psykiskt misshandlad av den du lever med. Att bli hotad av en familjemedlem. Att tvingas uppsöka vård för

Nu inför vi alkolås på SL:s stationer

De stationer där förarna kliver av och på SL:s tåg ska få alkolås. Det gör att låsen blir billigare att installera och kan införas snabbare i

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt