Miljonsatsning på att slå hastighetsrekord på Mälaren

Alliansen i Stockholms läns landsting har kommit överens om att satsa en miljon kronor på att slå hastighetsrekord för kollektivtrafik på Mälaren och Saltsjön. Med hastigheter upp till 28 knop kan restiden från Ekerö och Vaxholm till centrala Stockholm nästintill halveras.

Pressmeddelande, den 25 augusti 2014. Illustration: Studio Sculli

Karl Henriksson (KD)– Vi vill att båtarna kör snabbt och är miljövänliga så att vi får en modern, effektiv och hållbar kollektivtrafik. Nu utvecklar tillverkarna båtar för kollektivtrafik som kan drivs av el och kan gå i 30 knop. Det öppnar för stora möjligheter att utveckla SL-trafiken till sjöss, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden.

I höst startar planeringen för testerna och till sommaren kommer försök med en snabbgående testbåtar att ske på Stockholms inre vatten. Restider, vågsvall, buller och miljöpåverkan är några av de faktorer som ska undersökas.

– Vi kristdemokrater är glada över att ha fått med oss övriga Alliansen på att utveckla pendelbåtarna. Stockholm har med sin geografi och den tekniska utveckling som sker mycket goda förutsättningar att bli världsledande inom modern, hållbar pendelbåtstrafik, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Mer information om båtprojektet BB Green finns här >>

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär