Miljonsatsning på att slå hastighetsrekord på Mälaren

Alliansen i Stockholms läns landsting har kommit överens om att satsa en miljon kronor på att slå hastighetsrekord för kollektivtrafik på Mälaren och Saltsjön. Med hastigheter upp till 28 knop kan restiden från Ekerö och Vaxholm till centrala Stockholm nästintill halveras.

Pressmeddelande, den 25 augusti 2014. Illustration: Studio Sculli

Karl Henriksson (KD)– Vi vill att båtarna kör snabbt och är miljövänliga så att vi får en modern, effektiv och hållbar kollektivtrafik. Nu utvecklar tillverkarna båtar för kollektivtrafik som kan drivs av el och kan gå i 30 knop. Det öppnar för stora möjligheter att utveckla SL-trafiken till sjöss, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden.

I höst startar planeringen för testerna och till sommaren kommer försök med en snabbgående testbåtar att ske på Stockholms inre vatten. Restider, vågsvall, buller och miljöpåverkan är några av de faktorer som ska undersökas.

– Vi kristdemokrater är glada över att ha fått med oss övriga Alliansen på att utveckla pendelbåtarna. Stockholm har med sin geografi och den tekniska utveckling som sker mycket goda förutsättningar att bli världsledande inom modern, hållbar pendelbåtstrafik, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Mer information om båtprojektet BB Green finns här >>

Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting söker pressekreterare

Stockholms läns landsting är en av Sveriges största arbetsgivare och påverkar varje dag hundratusentals stockholmare som åker kollektivtrafik ell

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni

Ella Bohlin kallar till samråd kring förlossningar inför sommaren

Så ska personer med CP-skada få bättre träning