Mindre antibiotika ett steg i rätt riktning

Piller med antibiotika. Foto: Michael Mortensen CC BY-SA

För några dagar sedan kunde vi se att förbrukningen av antibiotika minskar i samtliga landsting. I Stockholm är minskningen bland de största i landet. För oss kristdemokrater, som varit ledande i kampen mot resistenta bakterier, är det här en välkommen utveckling.

Stig Nyman, som är landstingsråd för Kristdemokraterna i Stockholm, har sedan länge insett att politikerna har ett ansvar för att prioritera arbetet för minskad användning av antibiotika och minskad antibiotikaresistens.

Stig Nyman (KD)– Genom ett utökat folkhälsoarbete måste samhället få människor att förstå att det är bra att avstå från antibiotika samt att egenvård och en extra sjukdag är ett väldigt bra sätt att undvika antibiotika. Det innebär förvisso att fler krav ställs på patienten men det är nödvändigt för att vi ska kunna ha kvar antibiotikan som ett vapen, säger han.

Problemet med resistenta bakterier kommer att förstärkas under kommande år och det krävs omfattande internationellt arbete för att minska det onödiga bruket av antibiotika. Redan i dag finns det mycket vi i Sverige och Stockholm kan göra för att minska skadeverkningarna av multiresistenta bakterier.

– Resistenta bakterier är enligt min mening den största utmaningen den moderna sjukvården står inför, säger Stig Nyman (KD).

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning